"Företag skor sig på människors rädsla"

Solarier som påstås hjälpa mot coronaviruset och icke godkända munskydd. Konsumentverket varnar: se upp för bedragare.
–Vissa företag skor sig på människors rädsla, säger juristen Linda Halvarsson.

Kosttillskott och olika former av alternativmedicin tillhör produkter som anmäls till Konsumentverket. Arkivbild.

Kosttillskott och olika former av alternativmedicin tillhör produkter som anmäls till Konsumentverket. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Brott & Straff2020-04-30 06:36

Arbetstempot på Konsumentverket har höjts under coronapandemin och den mesta av tiden går åt att värna människor från produkter och behandlingar som påstås skydda mot covid-19.

I dagsläget har myndigheten åtta ärenden och cirka 250 anmälningar att hantera. En stor del av dem handlar om influeraren Katrin Zytomierskas marknadsföring av fiskolja. Zytomierska har också stämts av Konsumentombudsmannen för produkterna.

Fler anmälningar lär det bli, och det är av den anledningen som Konsumentverket passar på att varna för bedragare.

Falsk marknadsföring

– Det vi ser nu är att vissa företag skor sig på människor rädsla om att insjukna i coronaviruset. Och det här gör de genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande för både sjukdomen i sig men även immunförsvaret i allmänhet, säger Linda Halvarsson.

– Oss veterligen finns inget vaccin mot coronaviruset i dag och då kan man inte heller påstå att någonting skyddar mot coronaviruset, och vi vilar ju på den utgångspunkten när vi säger att marknadsföringen inte är sann.

Förutom fiskolja som sägs stärka immunförsvaret och därmed ge skydd mot coronaviruset, finns även aggressiv och vilseledande marknadsföring kring bland annat munskydd, solarier och flera produkter inom hälsoområdet.

– Det vi ser att marknadsföringen handlar om är särskilt produkter och behandlingar av olika slag. Det gäller framför allt olika former av kosttillskott men även alternativmedicin, säger Halvarsson.

Prioriterat område

Konsumentverket har nu intensifierat tillsynen på området och prioriterar ärenden som handlar om människors hälsa.

– Vi har öppnat ett flertal tillsynsärenden och det kan bli aktuellt med flera åtgärder om vi ser att den här typen av marknadsföring fortsätter, säger Halvarsson och uppmanar människor att höra av sig till Konsumentverket om företag använder sig av missledande knep för att få sälja sina produkter.

– Om man ser marknadsföring som man misstänker inte är sann då ska man anmäla det via vår hemsida, så att vi har möjlighet att se den här marknadsföringen och agera mot den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!