1919 såddes fröet till Lapplandsveckan i byn Husbondliden, som ligger norr om Lycksele.
Nu, 100 år senare, är det på söndag dags för att kicka igång årets upplaga av veckan, ”Lappis”, som lockar tusentals pingstvänner till den lilla byn. Och visst kommer till märkas att det är en jubileumsupplaga.
– Vi kommer att uppmärksamma det med en festivaldag på torsdagen. Det är den dagen som vi speciellt markerar de hundra åren som har gått. Vi har en speciell gudstjänst på eftermiddagen, men under hela dagen ska vi fira de hundra åren i glädjens tecken, säger Jörgen Fahlstedt, ordförande i Föreningen Lapplandsveckan, som ordnar evenemanget.
– Sedan har vi ett mål att det inte ska handla om nostalgi, det är ingen minnesstund vi håller på med. Vi vill titta framåt, med de hundra åren i ryggen.
Under fjolåret kom upp mot 15 000 besökare till veckan. 250 husvagnar fanns uppställda på området. Och många var inkvarterade i olika boendemöjligheter i byn. Och det verkar inte bli färre under årets upplaga.
– Eftersom vi har jobbat med den här veckan så pass länge och har erfarenhet från gångna år, så har vi någon slags magkänsla, och den säger att efterfrågan i år är ännu större än i fjol. Det är en trend som vi har sett i ganska många år. Det är en vecka som växer. Det är en i högsta drag vital hundraåring, konstaterar Jörgen Fahlstedt.
– Det har varit långsiktigt arbete under många år som har skapat känslan att ”den veckan vill jag vara med på". Framför allt handlar det mycket om vår satsning på barn och ungdomar, att nå generationen mellan 25 och 45 år som tar med sig sina barn. Vi vet att vi brukar ha cirka 500 barn sysselsatta på området under en dag.
Ett stort dragplåster under veckan är Carola, som gör en akustisk spelning under en av kvällarna.
– Vi fick möjlighet att boka henne, hon gör en "nakenkonsert” som hon kallar det.
Medan det är gratis att på veckan i övrigt, krävs det entrébiljett för att se Carola.
– Så måste vi göra. Det är ju en utmaning att anordna en konferens som rent ekonomiskt bygger på frivilliga gåvor och det vi drar in på boende, mat och annan försäljning.