Holmöfärjan fick motorhaveri – passagerare räddades med helikopter

Under lördagsförmiddagen larmades sjöräddningen efter att Holmöfärjan fått motorhaveri. Ombord fanns fyra passagerare och två från besättningen. Passagerarna fick vinschas upp i en helikopter för att evakueras, skriver
.

Arkivbild: Johan Nilsson/TT.

Arkivbild: Johan Nilsson/TT.

Foto: Johan Nilsson/TT

Holmön2019-11-09 11:45
undefined
Arkivbild: Johan Nilsson/TT.

Det var vid klockan 10.44 på lördagen som sjöräddningen först fick in ett larm från Holmöfärjan Capella att det var rökutveckling i maskinrummet. Röken visade sig vara ånga, men klockan 10.58 rapporterade färjan in att motorn slutat fungera och att de drev ute till havs.

Helikopter och tre sjögående räddningsenheter kallades till platsen för att undsätta passagerarna och besättningen. En stund senare hade färjan lyckats ankra och drev inte längre löst.

Passagerna fick vinschas upp till räddningshelikoptern och fördes till land. Besättningen var vid lunchtid fortfarande kvar på båten och skulle vara kvar ombord eftersom färjan behöver bogseras från platsen.

– Då behöver de vara ombord för att ta emot linor och annat, säger Sara Jönsson, biträdande flygräddningsledare vid Sjöfartsverket.

Capella ankrade mitt mellan Norrfjärden och Holmön.

Enligt Emelie Boid, pressinformatör på Sjöfartsverket så skulle en ambulans möta upp passagerarna för att göra en kontroll över hur de mådde, men de ska alla ha uppgett att de mådde bra.

Det är ännu oklart vad som orsakat motorhaveriet.

På Holmöns hemsida informerades det under eftermiddagen om att det var vid turen klockan tio från Holmön till fastlandet som haveriet inträffade. Besättningen fick lov att nödankra till sjöss utanför Pannan.

På hemsidan står det även att ingen ska ha kommit till skada.

Samtlig turer med färjan ställdes in preliminärt fram till den 11 november på grund av väderläget.

Vid klockan 13.45 var kustbevakningen på plats vid Capella med ett av deras större fartyg, som är 56 meter långt. De höll på att koppla en bogserlina på färjan och skulle sedan bogsera färjan till Umeå hamn utanför Holmsund.

Vid 14.15 uppgav pressinformationen på Sjöfartsverket att bogseringen inte kunnat påbörjas eftersom Capellas ankare hade fastnat. Cirka en timme senare hade dock bogseringen inletts.

– Capella är under bogsering sedan en liten tid tillbaka. Färden går till Holmsund på grund av rådande väder, säger Tobias Nicander, sjöräddningsledare vid Sjöfartsverket.

Bogseringen gick vid tillfället i en hastighet av 4–5 knop och det beräknades ta sex timmar innan färjan var i hamn.

– Att bogsera en båt är som att bogsera en bil men mycket mer komplext. Sedan är de levande krafterna i en båt väldigt stora. Man måste ta det försiktigt så att ingenting går sönder, säger Tobias Nicander.

Vid 21-tiden på lördagskvällen hade båtarna lagt till i Umeå hamn.

Claes Tyrén, tjänsteman i beredskap vid Färjerederiet, berättar att Capella nu ska undersökas och repareras.

– Vi har teknisk personal från Färjerederiet som ska börja titta på maskineriet och reda ut vad som hände. Transportstyrelsen har också skickat en inspektör, så vi tillsätter en full utredning för att ta reda på varför det här har hänt och vad vi ska göra för att det inte händer igen, säger han.

När kan båten vara i drift igen?

– När vi kan sätta in Capella igen är helt omöjligt att säga, det beror på vad det är för skador på maskineriet och hur lång tid det tar att reparera, säger Claes Tyrén.

Hur ska de som bor på ön ta sig fram och tillbaka medan den repareras?

– Vi har ju en till färja som går på Holmöleden och i första steget är det den som kommer att sättas in när vädret blir bättre. Men för ögonblicket är ju Holmöleden stängd på grund av vädret.

Vad säger du om kritiken från öbor att färjan är för dålig för att trafikera Holmöleden?

– Jag vet att det varit problem med maskineriet ett par gånger tidigare. Men varje gång arbetar vi för att det inte ska hända igen, säger Claes Tyrén och fortsätter:

– Det är ingen ny färja, men det innebär inte att den ska vara sämre än någon annan. Den slits hårt i vattnet mellan Norrfjärden och Holmön. Det är en tuff miljö. Men den är inte mindre säker än någon av våra andra färjor.

Elin Stormare, Joel Lindberg/ Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!