Det handlar om 13 kilometer av E4:an som börjar norr om Lövånger och sträcker sig till strax före Daglösten (om man kommer från söder). Den ska breddas från dagens 9 meter till 14 meter. Partiet på Hökmarksberget är i dag 13 meter så där blir det bara en mindre breddning. Hela sträckan får 2+1-fält med mitträcken.
Ibland brukar toppar kapas när vägar förbättras men någon sådan åtgärd görs inte på Hökmarksberget, och backens höjd till 105 meter över havet blir kvar.
Det görs ingen planskild korsning, utan alla korsningar som blir kvar är i plan. Många får en särskild svängfil så att man i lugn och ro kan vänta att kusten är klar innan man svänger över mötande körfält.
Många smärre utfarter planeras också att stängas, och boende får alternativa vägar.
I Hökmarksbergets norra sluttning blir det en större åtgärd när en ny väg anläggs alldeles intill befintlig E4. Den ska leda trafiken till Hökmark, och det skapas en fyrvägskorsning mot vägen till Önnesmark. Svängöglan som funnits i många år för trafiken till Önnesmark tas bort.
På Hökmarksberget ska det också byggas en faunapassage i form av bro över vägen.
I Mångbyn föreslås en gång- och cykeltunnel under E4 samt busshållplatser på båda sidor av vägen.
Samråd pågår nu till 29 september, med berörda markägare samt organisationer och myndigheter. På måndag den 13 september ordnas ett digitalt möte när trafikverket informerar om förslaget.
Vägbygget kan starta tidigast 2026.