I projektet Intill, som startades 2015, har de tre destinationerna arbetat tillsammans för en långsiktig och stärkt besöksnäring på destinationerna. I tre år har de jobbat från grunden med kvalitet, värdskap, varumärkeskännedom, hållbar destinationsutveckling och internationalisering.
Fundamentet har varit företagens utveckling och förståelse för att gästens totalupplevelse gör företagen beroende av varandra och av det destinationen levererar i form av tillgänglighet och information.
– Arbetet har gett fina resultat i ett ökat antal gästnätter. Svenska gästnätter ökade med 3,7 procent och utländska med cirka 6,6 procent på våra destinationer, berättar Katti Lundström, projektkoordinator för Intill.
Detta är en dubbelt så hög ökning som för nationen Sverige som låg på 2 procent totalt fördelat på 2 procent för svenskar och 4 procent för utländska besökare.
– Det har gjorts intervjuundersökningar hos de medverkande företagen och det visar sig att 89 procent av dessa säger sig ha fått en ökad omsättning och att 43 procent har kunnat anställa fler personer. En annan rolig sak är hela 85 procent planerar att investera, vilket tyder på en framtidstro, säger Anneli Danielsson, European Minds och projektets följeforskare.
Destinationerna har genom projekt Intill kunnat påbörja en exportprocess.
- Satsningen mot den nederländska marknaden har tagit fart det sista året. Företagen jobbar numera tillsammans med paketering, agentkontakter och deltar aktivt i marknadsföring, visnings- och pressresor, berättar Karin Fällman Stenlund, Gold of Lapland.
Projektet har haft en budget på 45,5 miljoner kronor och finansieras genom Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Västerbotten och kommunerna Dorotea, Vilhelmina, Åsele, Strömsund, Norsjö, Malå, Lycksele och Storuman.