Bybor hade varnat om olycksväg utanför Hemavan där norsk kvinna omkom: ”Tyvärr är jag inte förvånad”

En norsk kvinna i 20-årsåldern omkom i trafikolyckan på E12 i Umasjö, mellan Hemavan och norska gränsen på onsdagskvällen. Nu visar det sig att bybor tidigare har varnat om den olycksdrabbade vägsträckan, rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Foto: Sam Hedman/VK

Hemavan2019-10-10 18:56
undefined

– Vi bybor har länge sagt att det är bara en tidsfråga innan någon kör ihjäl sig, säger Anita Lundmark som har fritidshus i området och fortsätter:

– Jag blev så fruktansvärt ledsen när jag hörde om olyckan. Att någon skulle behöva dö. Tyvärr är jag inte förvånad. Jag vill bara få till någonting, så att trafikanterna ska förstå att här måste man vara försiktig, säger hon.

Olyckan inträffade längs E12:an i höjd med Umasjö utanför Hemavan under onsdagskvällen. En lastbil och en personbil kolliderade. Sex personer var inblandade i krocken och en person omkom i samband med olyckan.

Det var fem personer i personbilen, alla var från Norge och i 20-årsåldern. De var på väg hem till Norge. Kvinnan som omkom satt, enligt räddningstjänsten, på den sida av baksätet som kolliderade med lastbilen efter att personbilen fått sladd. Två skadade fördes med ambulanshelikopter till Rana sjukhus i Mo i Rana. Ytterligare två andra åkte med ambulans till samma sjukhus.

– I dagsläget är det oklart vad som förorsakat den svåra olyckan. Vi har inlett en förundersökning om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, säger förundersökningsledare Fredrik Skytt.

Händer olyckor varje år

Enligt Göran Josefsson, räddningschef i beredskap, ska personbilen ha fått sladd och därefter kolliderat med lastbilen som försökte hålla undan i vägkanten. Det ska enligt räddningstjänsten varit mycket halt på platsen.

För många bybor kommer olyckan inte som en överraskning. Den här delen av E12 har ofta sämre väglag än sträckan strax före och efter och det kan bli mycket halt. Anita Lundmark har fritidshus i byn och hon berättar att det årligen sker avåkningar av personbilar, långtradare och annan tung trafik.

– Jag har varit här i alla år sedan jag var liten och har sett hur trafiksituationen har förändrats. Det har varit en väldig ökning av trafik de senaste 15 åren. Den här vägen är starkt trafikerad och det händer olyckor varje år. Så sent som i januari i fjol var det en stor långtradare som for av vägen på ungefär samma ställe, säger Anita Lundmark.

Hon berättar att byborna har försökt att få till flera olika åtgärder för att trafiksäkra vägsträckan.

I en skrivelse till både Trafikverket och länsstyrelsen på uppdrag av Umasjö Samfällighetsförening har Anita Lundmark försökt få till sänkt hastighetsgräns och fartkameror på väg E12 genom Umasjö.

– Det här är en trafikfarlig plats och det är svårt för trafikanterna att förutse det. Både vår och höst när vattnet är öppet och det är kallt på vägbanan, så lägger det sig is på vägbanan. Sedan kommer det en svag kurva och det är också väldigt trångt, säger Anita Lundmark.

Länsstyrelsen kan enligt trafikförordningen meddela lokala trafikföreskrifter, till exempel hastighetsbegränsning.

Länsstyrelsen skriver i sitt svar att det i dagsläget inte är aktuellt att närmare utreda hastigheten på sträckan, men att de kommer att väga in bybornas synpunkter när de går igenom vilka hastigheter i länet som behöver ses över.

Byborna har även lämnat ett önskemål om att förse den nordliga sträckan genom byn med ett varningsmärke om olycksdrabbad väg.

Restriktiv hållning till vägmärken

Trafikverket skriver i sitt svar att de beslutat att inte sätta upp ett varningsmärke. De skriver att i fordonsförarens ansvar ingår att ta hänsyn till de förhållanden som råder längs en väg och ur trafiksäkerhetssynpunkt anpassa hastigheten till dessa.

Vägens utformning, anslutande vägar, andra trafikanter, väderlek och sikt medför att hastigheten, oavsett den högsta tillåtna hastigheten, måste anpassas till situationen. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den del av vägen som föraren kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Trafikverket skriver också att de har en mycket restriktiv hållning till varningsmärken då ett allt för frekvent användande skulle innebära att trafikanternas respekt för märket skulle minska betydligt.

Camilla Hult, presskommunikatör på Trafikverket känner inte till hur olycksdrabbad den aktuella vägsträckan är och vilka åtgärder som planeras.

– Nu är det så att detta är en dödsolycka och vi gör en djupstudie på vad som har skett. Det man kommer fram till där kan leda till förändringar. Polisen gör en egen utredning och sedan gör vi vår som ligger till grund för trafiksäkerhetsarbetet, säger Camilla Hult.

Vad är det ni vill få fram i en sådan utredning?

– Det är arbetet med nollvisionen. Så vi kan se vad olyckor beror på och förbättra förutsättningarna att förhindra detta, säger Camilla Hult.

Gunilla Sjögren/Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!