I går berättade vi att kommunen haft problem med sin tvätthall ända sedan de flyttade in på Östra Navet i april 2018.
Kommunens tvätthall: Ansågs så farlig att den stängdes - brister kvar trots 1,5 års driftSkellefteå Buss har nyligen flyttat in, i början av november 2019, och redan nu rapporteras om problem även hos dem.
I mitten av december gjorde facket, Kommunal, en anmälan till arbetsmiljöverket.
Kritiken handlar om att tvättvatten rinner ut genom porten och fryser till is utanför med risk att folk halkar.
Dessutom påpekas det att portarna står öppna onödigt länge när bussar tvättas, vilket ger kallras in i lokalen.
Kommunal har föreslagit att tvättmaskinens räls förlängs så att bussen kan stå helt och hållet inne i lokalen när den tvättas. Dessutom att uppvärmningsslingan i marken utanför porten förlängs.
– Sedan anmälan skrevs har det varit varmare väder, så problemen har minskat. Men de kommer ju åter om det blir kallare, och vi vill ha en plan för hur detta ska förbättras, säger huvudskyddsombudet Fredric Viklund.
Norran har varit och tittat hur automattvätten fungerar. Det stämmer att bussen körs en lång sträcka inne i hallen där det inte händer så mycket, bara för att komma till automattvätten som är strax intill dörren.
När bussens framsida tvättas står den inomhus, men sedan måste porten öppnas och bussen kör sakta ut för att stå still i den öppna porten medan baksidan får sig en omgång.
Två av de anställda i tvätten är Veronica Söderholm och Ali Abdowod.
De tycker inte att det varit problem med kyla och är frågande inför fackets anmälan.
– Fast när det gäller isen utanför så har det varit problem, det håller jag med om, säger Veronica.
Hon och Ali vill istället lyfta bullret som ett arbetsmiljöproblem. Fläktarna i taket bullrar högt.
Ska gå snabbt
Tekniske chefen Håkan Fahlgren säger att tvättens konstruktion inte är någon miss av byggherren, utan ett medvetet val.
– Vi placerade automattvätten nära porten för att kunna få ett snabbt genomflöde. Vi visste redan från början att vi skulle få problem att hinna tvätta upp emot 80 bussar per dygn när vi bara har en tvätthall. På gamla stället hade vi två.
– Vi ska utvärdera och se hur det fungerar i längden. Blir det inte bra får vi beställa en ombyggnad, säger Håkan Fahlgren.
Vänta med privatisering?
Frågan är nu hur det blir med den kommunala tvätten på sikt. Politikerna har beställt en utredning om privatisering.
– Vi har fått i uppdrag att driva anläggningen till allt fungerar. Därefter ska utredningen göras, säger Christer Holmér, samhällsbyggnad.
– För min del hoppas jag vi får ha den i egen regi i minst ett år framöver, säger Håkan Fahlgren på Skellefteå Buss.
– Vi har nu gjort tvätten som ett eget kostnadsställe så vi kan ha koll på alla kostnader. Det behövs ett år innan det går värdera eventuella anbud om externa krafter ska sköta tvätten, säger Håkan Fahlgren.
Kommunal arbetsplats föreslås bli privatiserad Kommunen privatiserar - tvätt av fordon läggs ut