Pengarna beviljades i två olika beslut åren 2020 och 2021. De kallas stadsmiljöavtal och syftet är att skapa städer där folk lättare kan gå eller cykla.
Staten betalar halva kostnaden för byggena, och kräver i gengäld att kommunerna gör vissa andra åtgärder som de bekostar själva.
I Skellefteå går bidragen till fem nya cykelvägar, och de två sista är nu påbörjade. Störst och dyrast är den vid Torsgatan på vägen mot Northvolt.
Bygget pågår just nu strax norr om Skellefteå krafts värmeanläggning. Det går bilar på gatan närmast i skytteltrafik, och den nya gång- och cykelvägen kommer att vara nödvändig om man ska få anställda på batterifabriken att välja cykeln.
Arbetet började tidigt i våras, då det lades ut mängder av stenkross. Det var för att trycka ihop marken så att det inte ska bli sättningar.
I maj började sedan byggandet söder om Morö Backe. De anställda hos entreprenören Svevia jobbar sig österut, för att efter 2,7 kilometer angöra Northvolts västra hörn. De avslutar med asfaltering strax före vintern.
– Gång- och cykelvägen byggs 5-10 meter från gatan, men på vissa håll finns det ledningar i marken som vi måste undvika, och där bygger vi alldeles intill gatan. Dock blir det skyddande räcken mellan, säger kommunens projektledare Per Henriksson.
Bygget är budgeterat till 20 miljoner, men han säger att kostnaderna ser ut att stanna på cirka 15 miljoner.
Det sista vägbygget inom stadsmiljöavtalet började strax efter semestern, och det görs på Sunnanå. Längs med Lantmannagatan blir det en gång- och cykelväg.
Arbetena har börjat vid Sunnanå Sportklubbs kansli och ska nu vidare österut för att sluta vid Falkträskvägen. Det är en sträcka på 1,2 kilometer och väntas kosta åtta miljoner.
På Sörböle pågår ett annat bygge av gång och cykelväg. Det är längs Tjärnvägen, och görs helt och hållet med kommunala pengar.
Fem byggen
Dessa kommunala gång- och cykelvägar betalar staten halva kostnaden för:
Mot Northvolt längs Svedjevägen (klart 2021).
Mot Northvolt längs Torsgatan (pågår)
Längs Getbergsvägen till nya bostadsområdet (pågår).
Längs Tubölegatan (delvis klart)
Längs Lantmannagatan (pågår).
Dessutom har staten lovat pengar till Karlgårdsbron och att göra om Parkbron för gång- och cykel, dock inte halva kostnaden. De har senare slutdatum.
Staten ger 98,5 miljoner till alla projekten tillsammans.