Här ska gas transporteras, långt ner under älven

Nu dras den nya gasledningen mellan Tuvan och Hedensbyn. Arbetet sker ovanligt diskret, dragningen under älven märkes knappast av någon.

Erik Lundgren med en bunt rör som väntar på svetsning. De är 16 cm i utvändig diameter.

Erik Lundgren med en bunt rör som väntar på svetsning. De är 16 cm i utvändig diameter.

Foto: Norran

Hedensbyn2018-04-04 06:15
undefined
Platschef Erik Lundgren där ledningen går ner i marken på södra sidan av älven.
undefined
Här kommer ledningen fram på norra sidan av älven. Platsen är rätt långt från stranden, eftersom ledningen räcker så långt som 300 meter. Erik Lundgren visar att gasledningen här har ett skyddande hölje. Klumpen som ligger till vänster drog kablarna genom hålet, den var i sin tur fästad vid den långa borren.
undefined
I svetsboden jobbar Jimmy Öhman (t v) med att svetsa ihop två rör med hjälp av värme och hårt tryck. Till höger antecknar Christoffer Nilsson vad som görs, eftersom precis allt ska dokumenteras.
undefined
Ut från svetsboden kommer den långa ormen, som dras efter med hjälp av snöskoter.
undefined
När den svarta slingan är 300 meter lång är den färdig för att bli nerdragen i marken.
undefined
De blå blocken håller två svart/gula rör på plats, och mellan ser man en svetsfog som just blivit klar.
undefined
Erik Lundgren med en bunt rör som väntar på svetsning. De är 16 cm i utvändig diameter.
undefined
Rören har de tjockaste väggar som finns på marknaden eftersom innehållet blir explosivt. De är 15 millimeter, och materialet är ett slags plast.

Jo, ni läste rätt. Den nya ledningen dras istället för att grävas. På en sammanlagd sträcka av cirka två kilometer kommer inte ett spår att synas av vad som hänt. Snön ligger vit som vanligt, och i sommar växer samma gräs som i fjol.

Tekniken kallas styrd borrning, då borren kan styras och svängas lite hur som helst.

- Metoden passar när marken består av jord. Så snart det finns risk för stora stenar eller berg är det bättre att gräva på vanligt vis, säger platschef Erik Lundgren.

Bygget utförs av Lulefirman Berggren och Bergman. Själva borrningen görs av Styrud AB.

Dras igenom av borren

- De kommer hit i omgångar för att borra några partier. Då ska vi ha förberett slingorna av rör, eftersom de ska ner i hålen direkt de är gjorda. Rören fästs vid borren i bortersta änden, och dras in i hålet samtidigt som borren dras tillbaka till startläget.

Slingorna är 300 meter långa. De ligger i förväg som långa svarta ormar på den vita snön och dras fram med snöskoter. Rören har en yttre diameter på 16 centimeter, och väggarna är 15 mm tjocka.

- De är i ett plastmaterial, och eftersom det ska transportera explosiv gas råder högsta säkerhetsklass, säger Erik Lundgren.

Starka fogar

I svetsboden hittar vi Jimmy Öhman och Christoffer Nilsson. Båda var på en veckolång kurs inför att det här jobbet började, för att få särskild ackreditering.

Rören är från fabrik 12 meter långa, och inne i boden svetsas de ihop.

- Man värmer kanterna och sammanfogar rören med stort tryck. Varje skarvning tar tar cirka en halvtimme, förklarar Jimmy.

- Skarvarna blir så hållbara att de håller bättre än själva röret. Skulle du försöka dra sönder en ledning, så går den av någon annanstans än vid skarven, säger Erik Lundgren.

undefined
Så här ser borraggregatet ut.

När ytterligare någon slinga är förberedd kommer borrfirman på ett nytt besök med sin specialmaskin.

- Borrhuvudet ser inte ut som en traditionell borr, utan mera som en skopa. Den tränger undan jorden och trycker ihop den med hjälp av vatten och bentonit. Detta bildar ett tjockt hölje runt ledningen, och blir som ett skydd.

Inget material tas alltså ut från hålet.

Borren når som längst 300 meter. Den är av stål, men ledad på många ställen.

Styrs uppifrån

- Genom att den kan svänga kan den i princip dra iväg vart som helst. Den styrs av en anställd som går uppe på marken, ovanför borrhuvudet. Denne följer kartor över hur ledningen ska gå, och sprayar färg på marken där borren passerat, säger Erik Lundgren.

Efteråt kommer ännu en personal med gps-utrustning, som kartlägger ledningens slutliga läge både höjdmässigt och i sidled. På så vis vet kommunen i efterhand precis var den har sin ledning.

Klarar inte sten

Metoden passar bara för jord.

- Skulle det dyka upp någon större sten försöker man i första hand gå runt den. Är den för stor får vi ta dit våra maskiner, gräva bort stenen och fylla igen med vanlig jord.

Där ledningen går under vägar är det värre med både tjäle och fyllandsmaterial. Så där använder man en traditionell rak borr.

Gasledningen blir 3,6 kilometer lång. Cirka två kilometer blir borrad, och resten grävd på vanligt vis. Grävning ska främst ske på Fabrikens område, samt väster om Bockholmsvägen mot biogasverket. Där bedöms risken för berg/sten vara för stor.

De hade flytvästar och en räddningsbåt stod beredd

Berggren och Bergman har sex anställda på plats. Jobbet började i slutet av februari och ska vara klart i sommar.

- Det är ingen nackdel att göra det på vintern.

En särskild fördel var isen på Skellefteälven, när borrhuvudet skulle styras.

- Killarna bar flytvästar och det fanns säkerhetsbåt på plats. Men de gick inte ner sig. I mitten av älvfåran var det dock öppet vatten så där fick borren gå själv utan ledsagning en bit.

Ligger djupt

Ledningen ligger fem meter under älvens botten, vilket innebär tio meter under vattenytan. Man har tagit till ordentligt så den inte ska kunna flyta loss och fastna i något ankare.

- Under älven har vi också lagt ett särskilt skyddsrör runt gasröret, så där är det ett extra skydd.

I övrig mark ligger ledningen 1,5 meter under jord.

Ovanlig metod

Än är det ovanligt att använda styrd borrning, men Erik Lundgren tror det är en metod som kommer. Den stora fördelen är att man inte förstör marken. Metoden kan användas även för el-, vatten- och avloppsledningar.

Fakta

Gasledningen ska transportera det mesta av biogasen som produceras på Tuvan.

I dag finns stationer på Norrböle och Tjärn. Dit körs gasen i flak på lastbilar och det görs 15 sådana transporter per vecka.

När gasledningen är igång beräknas bara tio procent av dessa körningar bli kvar, de ska till tankstationen på Tjärn. Stationen på Norrböle avvecklas.

Istället blir det två nya tankstationer på Hedensbyn: Dels en ny station som ska byggas intill Svedjevägen för allmänheten och kommunens fordon, dels en särskild station för bussar inne på Fabrikens område.

Bussarna ska långsamtankas under natten när de ändå står parkerade.

Gasledningen inklusive tankstationen för bussar väntas kosta 30 miljoner kronor.

Anläggningen ska tas i bruk i sommar.

Ledningen blir Skellefteå kommuns första gasledning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!