Nu startas kampanjen Den Svenska Gruvan

Under måndagen lanserade gruvnäringens branschorganisation Swemin kampanjen Den Svenska Gruvan som ska visa hur avgörande metaller och mineral är för ett modernt och hållbart samhälle.

"Vi vill alla ta kliv mot en hållbar och fossilfri värld men när det kommer till vägen dit är kunskapen ibland låg", säger Maria Sunér Fleming.

"Vi vill alla ta kliv mot en hållbar och fossilfri värld men när det kommer till vägen dit är kunskapen ibland låg", säger Maria Sunér Fleming.

Foto: Swemin

Gruvnäring2020-11-02 16:22

– Vi vill fylla kunskapsluckorna mellan hålet i marken och skärmen du har i handen, kommenterar Emma Härdmark, kommunikationschef på Svemin i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen, som ska pågå i tre år, står också LKAB, Boliden, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik.

– Vi vill alla ta kliv mot en hållbar och fossilfri värld men när det kommer till vägen dit är kunskapen ibland låg. Metaller och mineral är helt avgörande och i Sverige har vi fantastiska möjligheter att ta ett miljömässigt ledarskap om gruvnäringen får möjligheter att utvecklas vidare, säger Maria Sunér Fleming, vd för Swemin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!