Vid skjutbanan i Glommersträsk har alla elever från årskurs ett till fem vid Parkskolan samlats för att ge sig ut i lingonskogen. Var och en har en bärplockare i handen. En del har tagit med den hemifrån medan andra fått låna plockare från Bärens Hus i Glommersträsk.
Bo Lundmark, ordförande i Bärens Hus, presenterar upplägget av dagen. Sedan tar Gun Lidestav, forskare vid SLU, vid och berättar om pilotprojektet ”Allemansrätten och skogens bär, hållbar bärplockning för lokal konsumtion”.
Bärens Hus, som driver projektet, vill med detta få fler unga och lokala personer att intressera sig för naturen och nyttja dess utbud av både hälsofrämjande utevistelser och ätbara råvaror.
– Deltagarna ska få ökad kunskap om allemansrätten, bärplockning och bärens värde, berättar Bo Lundmark
Eleverna har tidigare besökt Bärens Hus och fått en hel del teoretisk kunskap och nu ska de själva få pröva på bärplockning under ledning av erfarna plockare.
– Förutom eleverna i Glommersträsk deltar även elever från årskurs sex på Ringelskolan i Arvidsjaur och från årskurs åtta på Fridhemsskolan i pilotprojektet som vi hoppas ska kunna skalas upp rejält, säger Gun.
I Arvidsjaur deltog även Ewa-Marie Zetterkvist, regionsamordnare för Skogen i Skolan i Norrbotten, som är en viktig samarbetspartner i projektet.
Efter introduktionen ger sig eleverna ut i skogen. Den här dagen regnar det friskt så det är inte de bästa förutsättningarna för bärplockning. Trots de lite kärva omständigheterna är det ett entusiastiskt gäng som ska testa bärplockning.
Den erfarne bärplockaren Murad Soinov leder en av grupperna och visar eleverna hur de ska hantera plockaren.
– Gallret ska vara på undersidan av tuvan. Taggarna riktas snett uppåt och sedan lyfter man försiktigt bort bären från plantan, instruerar han.
Murad konstaterar att om man drar plockaren genom hela riset mosas bären och många blad åker med vilket försvårar rensningen. Sedan gäller det att fylla plockaren och slutligen töms bären i den hink som eleverna har med sig.
En del arbetar grundligt med varje tuva medan andra rör sig snabbt från tuva till tuva.
– Det handlar nog mest om en personlighetsfråga, säger Cecilia Wahlberg Roslund, som är en av informatörerna i projektet.
Efter en timme i skogen är det dags för rensning. En del av eleverna har tidigare begett sig tillbaka till skjutbanan där Bo Lundmark tänt en eld där de kan värma sig. Blöta skor och sockar tas av och torkas samtidigt som eleverna värmer sina frusna fötter.
Efter att ha fått lite värme är det dags för rensning av bären. Lite bär i taget läggs på det runda rensgallret. Genom att skaka gallret trillar blad och småskräp bort. När detta är klart paketeras bären i plastpåsar.
Eleverna får själva välja om de vill ta hem bären, sälja dem eller också tar man dem till skolan.
– Här kommer vi att använda lingonen när vi bakar mjuk pepparkaka och äppelkaka och om det blir kvar några lingon ska vi även göra lingondricka, berättar läraren Maria Boström.
– Det finns så mycket mer än sylt som man kan göra av bären, inflikar Cecilia.
Dagen avslutas med en tipsrunda med tio frågor om allemansrätten.
– Alla elever som deltar i projektet har också fått i uppgift att skapa en bärslogan där vinnaren får ett fint pris, avslutar Gunni Bertilsson, som också är informatör i projektet.