Trafikverkets nya prognos: Då kan tågen släppas på igen

Trafikverket har en ny prognos för när man tror att tågtrafiken kan släppas på igen efter urspårningen norr om Gällivare. Nu börjar man också ta bort de malmvagnar som är oskadda och Haverikommissionen kommer att fortsätta att undersöka olyckplatsen närmare i dagsljus under tisdagen.

Här är en del av det urspårade malmtåget norr om Gällivare.

Här är en del av det urspårade malmtåget norr om Gällivare.

Foto: Trafikverket

Gällivare2021-11-09 08:48

Under måndagseftermiddagen hade utredare från Statens Haverikommissionen anlänt till olycksplatsen norr om Gällivare där ett malmtåg spårade ur i söndags.

– Haverikommissionen har varit på plats och gjort en första inspektion. De kommer att fortsätta den i morgon förmiddag (tisdag) när det är lite mer dagsljus, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Strax innan 18-tiden på måndagskvällen kan Peter Jonsson även meddela att Trafikverket har ändrat sin prognos för när tågtrafiken kan släppas på vid olycksplatsen igen.

– Vi har skjutit fram prognosen till måndag midnatt (alltså natten mot tisdag i nästa vecka) när trafiken kan komma i gång, säger Jonsson och förtydligar:

– Vi har inte kommit in i anläggningen och kunnat börja röja. Så prognosen är lite darrig. Den kan komma att korrigeras. 

Haverikommission har börjat tittat på de skadade vagnarna och rälsen. Trafikverket får nu börja dra bort de 27 vagnarna i slutet av tåget som är oskadda. Det kommer att ske så snabbt som möjligt.

Det var Ekot som var först med att berätta att en av Trafikverkets utredare i januari förra året hade varnat för att på en del av Malmbanan fanns det en slags räls som lättare utvecklar sprickor. Det handlade om tre mil av sträckan mellan Gällivare och Kiruna där fanns en risk för urspårning, enligt rapporten.

Men det är inte klart om det var den typen av räls som fanns vid urspårningen i söndags.

– Nej, det vet vi inte än. Rapporten kommer nog att visa om det var den typen av räls där och om det berodde på den typen av räls. Men det kan ju vara precis vad som helst. Det kan ju vara vagnen det var fel på. Det vet vi inte än. Det de skriver är att på tre mil av sträckan mellan Gällivare och Kiruna finns den här rälsen. Vi undersöker och gör mätningarna även på den rälsen så att vi ska kunna köra säkert där. Det gör vi kontinuerligt, säger Peter Jonsson.

Under måndagen har Trafikverket sett till att det finns material för att ersätta den skadade rälsen vid urspårningen.

– Vi har säkrat material, alltså räls och slipers som finns och ska köras dit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!