Stoppsignal för Trafikverkets miljardsatsning

Det nya signalsystemet för tågtrafiken som skulle införts på två delsträckor av Malmbanan blir ett år försenat. Malmbanan skulle bli först i landet eftersom det gamla signalsystemet är i särskilt dåligt skick just där, enligt Trafikverket.

Det nya signalsystemet skulle ha varit igång på delar av Malmbanan redan i sommar, men nu ska alltså starten skjutas fram ett år.

Det nya signalsystemet skulle ha varit igång på delar av Malmbanan redan i sommar, men nu ska alltså starten skjutas fram ett år.

Foto: Adtranz

Gällivare2023-08-02 07:20

Ett signalsystem behövs för att koordinera tågtrafiken på ett säkert sätt. I Sverige är signalanläggningarna gamla och utslitna. Reservdelar saknas och det är svårt att hitta personal med rätt kompetens, enligt Trafikverket. Därför byts det gamla systemet ut mot ett modernare, digitalt system som kallas ERTMS. 

– Det kommer att underlätta trafikledning och underhåll och vi kommer att komma närmare Europa när samtliga signalsystem är utbytta, säger Anna Malmlund, programledare för Trafikverket Region Nord till P4 Norrbotten.

I juli genomförde Trafikverket en lyckad testkörning på en av de två sträckorna längs Malmbanan, men eftersom alla lok inte hunnit få det nya systemet installerat skjuts premiären fram ett år.

Det gamla signalsystemet är i särskilt dåligt skick på Malmbanan, enligt Trafikverket. Därför är tanken att två sträckor i anslutning till Gällivare ska bli först i Sverige med ett skarpt införande av ERTMS. Sedan tidigare används ERTMS på ett antal pilotbanor i Sverige, bland annat mellan Boden och Haparanda.

ERTMS-systemet ska införas på alla tåg som trafikerar Malmbanan och ska så småningom vara standard i hela Sverige och inom EU. De synliga ljussignalerna vid järnvägsspåren kommer med tiden att ersättas av radiosignaler direkt till lokföraren.

Arbetet med det nya signalsystemet beräknas vara klart 2029. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!