Haverikommissionen på väg urspårningsplatsen

På söndagsmorgonen spårade ett malmtåg med 38 vagnar ur på Malmbanan strax norr om Gällivare. Efter lunch väntas Statens haverikommission anlända till platsen. "Vi väntar på ett så kallat röjningsbesked", säger LKAB:s presschef Anders Lindberg.

Klockan 12 landar Statens haverikommison inför ett platsbesök vid tågurspårningen utanför Gällivare.

Klockan 12 landar Statens haverikommison inför ett platsbesök vid tågurspårningen utanför Gällivare.

Foto: Trafikverket

Gällivare2021-11-08 12:02

Efter lunchtid väntas Statens haverikommission vara på plats vid olycksplatsen mellan Sikträsk och Lina älv för en ärendebedömning, inför ett beslut om olyckan ska utredas eller inte.

Före ett röjningsmedgivande får ingenting flyttas på platsen.

– Sin inspektion gör de i oförändrat skick för att se det de behöver se så att säga. När de är klar med den delen då får man någonting som kallas för röjningstillstånd, och då börjar man röja för att sedan kunna reparera de skador som finns, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Prognosen när det arbetet kan dra igång är osäker. Till TT uppgav Eva-Lotta Högberg, utredare vid Statens haverikommission, att undersökningarna kan ta allt från två dagar till en vecka, men att röjningsarbetet till viss del kan påbörjas innan bedömningen är klar.

– Röjningsbeskedet kan vi få tidigast ikväll, troligast imorgonbitti. Först då kan man ens börja spekulera i vad det är som kan ha hänt, säger Peter Jonsson.

Tillsammans med LKAB jobbar nu Trafikverket med att lösa logistiken när väl beskedet är på plats.

– Vi sa tidigare att det var tre kilometer från väg, men det var från närmaste vägövergång, så det är lite närmare. Det finns en väg som går lite närmare urspårningsplatsen men den går över en myr, säger Anders Lindberg, presschef vid LKAB, och uppger att det handlar om några hundra meter.

– Så nu måste vi ta reda på om det går att ta maskiner dit den vägen eller om det är bättre att ta maskiner via järnvägen, alltså som kan gå på räls och som kan lyfta bort de vagnar som är trasiga.

När vagnarna är borttagna kan sedan Trafikverket påbörja reparationerna.

– Sedan får vi se när vi kan ta bort de vagnar som är trasiga, om det blir först till barmarksperioden eller tidigare, säger Anders Lindberg.

– Vi kommer såklart tillsammans med Trafikverket också försöka ta reda på vad det är som har hänt.

LKAB är positiva till att haverikommissionen kommer upp.

– Det är jättebra att de kommer och ska utreda detta, säger Anders Lindberg.

– Vi tycker att det visar att samhället tar det här på allvar. Nu vet vi inte orsaken till den här olyckan men tycker att det visar att det här är en känslig kedja och vi tycker att Malmbanan skulle behöva mer resurser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!