Grusväg byggs om för miljonbelopp

Väg 920 mellan Järvträsk och Gallejaur ska återställas till sitt ursprungliga skick. Åtgärderna väntas kosta mellan tre och fyra miljoner kronor.

Arbetet med väg 920 kommer att fortgå några veckor till enligt Charlotta Olofsson på Trafikverket.

Arbetet med väg 920 kommer att fortgå några veckor till enligt Charlotta Olofsson på Trafikverket.

Foto: Charlotta Olofsson

Gallejaur2020-08-28 14:00

Väg 920 mellan Järvträsk och Gallejaur håller på att restaureras. Just nu utför Trafikverket underhåll och förlängning av vissa mötesplatser så att bussar ska kunna mötas på vägen. Man förbättrar också bärigheten på vissa sträckor genom att fräsa in grövre material, anlägga nya diken och anlägga nya vägtrummor. Entreprenör är Nordic Road Service, NRC.

– De har jobbat på i ungefär en och en halv vecka och de kommer att jobba på några veckor till, säger Charlotta Olofsson, projektledare för riktade miljöåtgärder på Trafikverket. 

Anledningen till restaureringen beror framför allt på att vägen blivit allt bredare under de senaste åren i takt med att vägen blivit mer trafikerad. En bredare väg har i sin tur lett till att dikena blivit mindre och odlingsmarkerna nästan sträcker sig fram till vägkanten. 

– Gallejaur by blev ett kulturreservat 2008. Det har inneburit ganska mycket busstrafik till platsen. Vägen har varit smalare tidigare, men när trafiken har ökat så har vägen successivt tryckts ut. Det gör att vattnet inte rinner bort som det ska vilket leder till att vägen blir blöt och inte går att köra på. 

Vägen byggdes ursprungligen 1952 och gjordes därefter om på 60-talet. Under årens lopp har det skett möten mellan bilar på platser som inte är anpassade för det, men nu ska de korrekta mötesplasterna tydliggöras och förlängas.

– Det har inte alltid varit jättetydligt kring vilka platser som faktiskt är mötesplatser, men det åtgärdar vi nu, säger Charlotta Olofsson.

Väg 920 är också en kulturväg. Det innebär att den har höga kulturhistoriska värden, men med det så följer också en del restriktioner. 

– Vi får till exempel inte förändra höjden på vägen. Skulle vi lägga på 15 centimeter grus så förlorar vägen sitt ursprungliga utseende. Vi har också försökt bevara så mycket vegetation som möjligt, säger Charlotta Olofsson.

Vägens utseende blir viktigt i sammanhanget.

– Grusmaterialet måste ha samma färg som gruset som redan ligger på vägen idag och den biten har vår entreprenör lyckats med. Vi vill att kulturvägar ska behållas i sitt ursprungliga skick, samtidigt som de fortfarande måste fungera för dagens trafik, säger Charlotta Olofsson. 

Kostnaden för hela projektet väntas uppgå till mellan tre och fyra miljoner kronor. I den summan ingår cirka en halv miljon för kulturmiljöåtgärder. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!