Under projektet har eleverna inspirerats och vägletts av experter inom området, tillsammans med Ung Företagsamhet, Exploratoriet och Strangewood Studios.
Projektet startade med en energifylld dag på Exploratoriet där elever från Morön och Bergsbyskolan fick testa på olika aktiviteter, programmering föreläsningar och problemlösning.
– Det är otroligt kul att se hur eleverna efter ett tag släpper på hämningarna och bara sprutar idéer, berättar Peter Nilsson lärare på Bergsbyskolan i ett pressmeddelande.
Då Covid -19 satte käppar i hjulet för eleverna som såg fram emot att få ställa ut och tävla med sina idéer och uppfinningar på The Great Northern, fick man ställa om till digitalt.
På fredag avslutas projektet och eleverna kommer att få presentera sina idéer live I digitaltforum för en jury från näringslivet som finns uppkopplad.
– Projektet har varit både spännande och lärorikt för alla inblandade, säger Jessica Bergkvist rektor på Bergsbyskolan.
Petra Umaerus, projektledare grundskola Ung Företagsamhet Västerbotten, är imponerad av lärarnas och elevernas engagemang, kreativitet och förmåga att hitta lösningar och jobba tillsammans.
– I år är det två skolor som deltagit I projektet. Nästa år hoppas vi att fler hakar på, avslutar hon.