Världens näst största flygplan i Luleå: Tio år sen sist

Sent på torsdagskvällen, några timmar försenat, landade världens näst största flygplan på Luleå Airport.

Likt en jättelik fågel, i den ljusa vårkvällen, kom det gigantiska planet insvävande över Luleå och ned på Luleå Airport.

Likt en jättelik fågel, i den ljusa vårkvällen, kom det gigantiska planet insvävande över Luleå och ned på Luleå Airport.

Foto: Simon Eliasson

Flygtransport2021-05-13 23:31

Likt en jättelik fågel, i den ljusa vårkvällen, kom det gigantiska planet insvävande över Luleå och ned på Luleå Airport. Planet kom från Shanghai i Kina, via mellanlandning i Novosibirsk i Ryssland, för att efter 12 timmars flygning ta mark i Luleå. Det var lastat med 80 maskinutrustning till Northvolts batterifabrik i Skellefteå. På planet fanns sex piloter och sju last-, och lossningspersonal.  

 – Det var tio år sen vi hade ett sånt här stort plan i Luleå, säger Mikael Öhman vid Swedavia.

Planet mäter 70 meter på längden och har en spännvidd på 73 meter och en vikt olastad på 175 ton. Det har fyra jetmotorer och är av modellen Antonov AN-124. Maxhastighet på 865 kilometer i timmen. Planet byggdes i början av 1980-talet och har tillverkats i ett femtiotal exemplar. Tolv av dom har tagits ut drift av olika anledningar,

Bara ett enda plan i världen är större än detta, och det är systerplanet Antonov AN-225 som tillverkades i ett exemplar 1988. Det planet har en längd på 84 meter och spännvidd på 88 meter och 6 jetmotorer. Det byggdes för att transportera rymdfärjor i det dåvarande Sovjetunionens rymdfärjeprojekt.

Anledningen till att planet landar i Luleå är att här finns Sveriges längsta landningsbana på 3350 meter.

– Banan är 50 meter längre än den som finns på Arlanda. Vi har också utrustning och kompetens här i Luleå för att klara ta hand om sådana här plan, säger Mikael Öhman

Landningsbanan byggdes i slutet av 1990-talet med tanken att Luleå skulle bli ett nav i fraktflyget mellan Asien och Europa. Då bildades också fraktflygbolaget Kallax Cargo. Med det  lades ned 2010.Orsaken var främst svårigheterna att flyga över Ryssland på grund av byråkrati och höga överflygningsavgifter.

Antonov AN 124 har som sagt var varit i Luleå några gång tidigare. Då var det transporterar av en militärhelikopter och en turbin till ett vindkraftverk.

Vid landningen i torsdags kväll fanns ett tiotal personer från Northvolt på plats.

– Frakten är maskinutrustning som behövs för cellmonteringen, som är en del av batteriproduktionen, säger Anders Thor, vid Northvolt. 

Under senare år har det diskuterats möjligheterna att transportera fisk och skaldjur från Nordnorge via Luleå till marknaderna i Asien.

– Det finns ett norskt projekt som arbetar med det och vi hoppas få igång fraktflyg av fisk under hösten, säger Mikael Öhman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!