Flygplatsutbyggnad ger möjligheter

Skellefteå Airport bygger just nu ut sin rullbana med 420 meter till 2520 meter. ”Det här ökar vår tillgänglighet och våra möjligheter”, säger flygplatschefen Robert Lindberg.

Maria Marklund, kommunalråd, Mikael Engström, platschef för entreprenören NCC, och Johan Sundelin, vice ordförande i flygplatsbolaget, tar det första spadtaget för banförlängningen.

Maria Marklund, kommunalråd, Mikael Engström, platschef för entreprenören NCC, och Johan Sundelin, vice ordförande i flygplatsbolaget, tar det första spadtaget för banförlängningen.

Foto: Foto: Lars Andersson

Falmark2019-05-27 11:09
undefined
Maria Marklund, kommunalråd, Mikael Engström, platschef för entreprenören NCC, och Johan Sundelin, vice ordförande i flygplatsbolaget, tar det första spadtaget för banförlängningen.

Redan 2015 då flyget tog sin ”Masterplan” var inriktningen att förlänga landningsbanan.

Flygplatsbolagets ordförande Bert Öhlund avslöjade att rullbanan skulle byggas ut i samband med presskonferensen om Norwegians etablering i december 2016.

Görs på fyra månader

Tanken var då att utbyggnaden skulle kunna ske redan sommaren 2018, men miljöprövningen drog ut på tiden.

På måndagsmorgonen togs det formella spadtaget för utbyggnaden av rullbanan av Maria Marklund, kommunalråd, Johan Sundelin, vice ordförande i flygplatsbolaget och Mikael Engström, platschef för entreprenören NCC.

Arbetet påbörjades redan den 4 april och väntas vara klart den 12 september. Senast banan förlängdes var 2002 då den byggdes ut från 1800 till 2100 meter.

70 miljoner

Kostnaden för hela projektet är beräknat till cirka 70 miljoner kronor.

55 miljoner kronor är rullbanans förlängning och resten är bland annat ny ytbeläggning på hela banan, samt uppdatering av landningssystemet och viss meteorologiutrustning.

Större plan…

Förlängningen sker österut och är uppdelad i två faser: markarbete och beläggningsarbete.

Flygplatschefen Robert Lindberg är glad över utbyggnaden som innebär minst två saker vad gäller planen:

Större plan kan landa. Den 17 januari 2020 går den första interkontinentala flygningen någonsin från Skellefteå. Det är TUI som då flyger en Dreamliner med destination Thailand.

… och miljövänligare

Miljövänligare plan kan köra året om. I dag kan en modell som Bombardier CRJ 900 bra flyga på Skellefteå på sommaren. På vintern behöver den en längre bromssträcka då den inte kan motorbromsa tillräckligt – och då är dagens 2100 meter för kort.

Lindberg hoppas på att den förlängda banan därför kan ge fler SAS-avgångar.

Vi har en drömtidtabell som i jobbar med i flygrådet.

– Vi har en drömtidtabell som i jobbar med i flygrådet. Där önskar vi fler morgonavgångar, men det är inte möjligt i dag då vi måste ta stora flygplan.

Weekendresor

Lindberg jobbar just nu vidare på att få flera bolag som vill köra på Skellefteå.

undefined
Arbetet med utbyggnaden av rullbanan på Skellefteå Airport väntas ta drygt fem månader. Den 12 september ska det stå klar.

– Mitt jobb är att ragga flygbolag, säger Lindberg och avslöjar att han räknar med ett breddat utbud av weekendresor från Skellefteå framöver.

– Om allt går som det ska kommer vi totalt att ha runt 14 destinationer från Skellefteå kommande åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!