Tanken var att förlängningen skulle ha varit klar redan hösten 2018, men eftersom miljöprövningen drog ut på tiden så dröjde det ett år. Det är den andra gången på 2000-talet som rullbanan förlängs. 2002 byggdes den ur med 300 meter till 2100 meter och nu med ytterligare 420 meter till 2520 meter.
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men om vi tittar tillbaka till 2002: Utan den investeringen hade vi inte varit i närheten av den utveckling vi haft här till i dag, säger Lindberg.
Längst i Västerbotten
Skellefteå har efter utbyggnaden Västerbottens längsta rullbana. I början av nästa år kommer två charterflyg att gå direkt till Thailand och de avgångarna trafikeras av Boeing 787, Dreamliner, som behöver banförlängningen.
– Även om flyget måste bli miljövänligare och vi måste minska vår miljöpåverkan så kommer ändå globaliseringen göra att flyget ökar. Ska vi fortsätt med den tillväxt vi har i norra Sverige måste vi ha tillgänglighet till omvärlden, säger Lindberg och konstaterar att större plan och andra plantyper, som båda i sig är miljövänligare, nu kan trafikera Skellefteå
Robert Lindberg hoppas på att kunna presentera flygnyheter framöver.
”Två rätt heta”
– Det var olyckligt vi förlorade ett av inrikesbolagen, men jag är inte orolig för framtiden. Med den utveckling vi har i dag så finns det ett intresse och vi för löpande dialoger. Vi har i dag fyra-fem case som jag jobbar med varav två är rätt heta. Jag tror att jag kommer att kunna presentera ett nytt flygbolag inom en relativt kort tid, innan nyår tror jag.
Han pekar på att Skellefteå nu är på väg att få flera nya företagsetableringar med Northvolt i spetsen.
– Vi behöver skolor och bostäder, med mera, vid de stora etableringarna, men vi behöver också tillgänglighet.
I veckan har ett par avgångar från Stockholm till Skellefteå inte kunnat landa på grund av dimma. Enligt Lindberg hade de inte heller kunnat landa efter banförlängningen.
– Min subjektiva bedömning är nej. Men det är befälhavaren som tar beslutet.
Inflygningssystemet provkörs nu under två dagar innan det är i full gång.
Terminalens framtid
En ny eller förnyad terminal ligger också i planerna.
– Vi har sagt att vi kommer att fortsätta arbetet. Terminalbyggnaden är underdimensionerad i dag. Därför måste vi titta på en lösning. Vi har sagt att vi måste ta fram den optimala terminalen. Vi har kommit rätt långt, har ritningar och en utformning vi är rätt nöjda med. Då den är helt klar kommer vi att ta det till styrelsen.
– Jag kan tänka mig att det blir under 2020. Då de nya etableringarna är i full gång så kommer utbudet av resor att öka. Vi har visat att vår marknad är ungefär en halv miljon resenärer, de finns ju, fanns för ett år sedan och finns nu.