På morgonen den 24 februari 2017 fick Jan Marklund ett telefonsamtal.
– Jag blev väckt och fick information att Bengt avlidit.
Bengt var Bengt Astergren, vd för Skellefteå Drive Center, och personen som varit i centrum för allt som hänt vid den gamla militärflygplatsen i Fällfors sedan den 28 mars 2008.
Yrkeschaufförer
Den dagen hade nämligen Skellefteå kommun kallat till presskonferens, en satsning skulle göras på anläggningen i Fällfors genom bolaget Skellefteå Drive Center AB.
Bengt Astergren presenterade satsningen tillsammans med Sture Lestander och Birgitta Mikaelsson, bägge Tillväxt Skellefteå, det som i dag är näringslivskontoret.
”Företagarprofilerna Jan Edvardsson och Bengt Astergren planerar en storsatsning på flygbasen i Fällfors med nysatsningen Skellefteå Drive Center AB. Grunden ska bli ett utbildningscentrum för utbildning av yrkeschaufförer.”, berättade Norran då.
Paketering
Själva flygbasens data 2008: Den totala ytan är 360 hektar, varav 81 hektar är asfalterad, bland annat i form av landningsbanor. Förrådsutrymmena är på 3 500 kvadratmeter och ekonomiutrymmena på 450 kvadratmeter.
Vid sidan av utbildningar ville Astergren och Edvardsson nå bilföretag, körskolor via halkbanan, företag som vill ha event och såg en möjlighet med motortävlingar. Mycket handlade om paketeringen.
Redan samma sommar började verksamheten byggas upp genom en halkbanedel med sju graders lutning, 80 meters bredd och 100 meters längd. Halkbanans totala längd är 300 meter och dit kördes 25 000 kubikmeter jord för att få lutningen.
Runt 2010 fick verksamheten ytterligare en gren då projektet Säktek, ett projekt finansierat av EU, kommunen och Region Västerbotten, ville använda anläggningen för kris- och katastrofövningar.
Fen år efter starten hade 26 miljoner kronor satsats på anläggningen som då, 2013, byggde en ny konferensdel och 40 nya sovplatser.
”Fällfors vänner”
Vintern 2015/2016 samlades ett antal personer under det gemensamma namnet ”Fällfors vänner”. De hade en gemensam målbild: att fortsätta att utveckla den tidigare flygbasen, där Skellefteå Drive Center verkar, så att den förvandlas till ett norrländskt motorsportcentrum.
Ur Fällfors Vänner uppstod den ideella föreningen Norrlands Motorsportarena som började driva frågan.
– Den kommersiella verksamheten fungerar här. Banan blir grädde på moset. Vi kan ha 10 till 13 tävlingar varje sommar på banan, sa Skellefteå Drive Centers vd Bengt Astergren, som också satt i styrelsen för den nya föreningen, i maj 2016.
Förhoppningen var redan från starten att tävlingar skulle ge ringar på vattnet, att tävlingsstallen ska hyra in sig och göra tester också.
– Teamen vill ha en plats där de kan få testtid. De bryr sig inte om var banan ligger, bara att de kan få den tid de behöver. Företag kommer att behövas för att ge teamen service. Vi kommer att se en näring här som har att göra med test och utveckling på motorsidan, sa styrelseledamoten Kjell Lindskog då.
Midnattssolsloppet
Den totala investeringen bedömdes av föreningen till 20 miljoner kronor – och trion Norran träffade från föreningen – Astergren, Lindskog och Ulla Edler – hade börjat titta på olika sätt att söka finansieringen, via offentliga medel, förtagssponsorer och crowdfounding.
– 2020 ska vi köra en riktigt stor tävling, STCC eller annat. Vi har fått muntliga löften om att vi ska få genomföra stora tävlingar här bara vi får asfalten på plats, sa Kjell Lindskog som drömde sig tillbaka till 60-talets Midnattssolslopp.
– Vi hade Midnattssolsloppet på Skellefteå Flygplats fram till 70-talet då Luftfartsverket sa nej till en fortsättning. 1966 var Roger Moore med och han kom kraftig försenad vid fyratiden på morgonen. Då väntade 25 000 personer där...
Fullföljer projektet
När Bengt Astergren hastigt avled i slutet av februari 2017 undrade många vad som skulle hända.
Astergren ägde då Skellefteå Drive Center till 45 procent, Högkammen (Jan Marklunds familjs bolag) 45 procent och en tredje person tio procent. En inlandsentreprenör är i dag ny stor delägare i SDC vid sidan av Högkammen.
– Bengt roddade i allt. Han kände till allt runt banan och affärsidén runt föreningen, berättar Jan Marklund. Högkammen har varit passiv delägare i sju-åtta år.
Mycket förändrades i och med Astergrens död.
Högkammens ledning, det vill säga familjen Marklund, Jan, sambon Susanne, och sonen tillika motorprofilen Anton, diskuterade frågan hemmavid.
– Under sommaren 2017 tog vi beslutet att gå vidare med projektet, även om vi inte hann med så mycket i höstas. Många trodde att man är galen som tar på sig ett sådant här projekt. Det var inte så många som trodde att vi skulle vara klara så här snabbt.
Långt kontrakt
Jan Marklund själv har ett förflutet som rallycrossförare. Men det är med framgångsrike sonen Anton, som bland annat tävlat i familjens team Marklund Motorsport, som det blivit resor runt världen.
– Jag hade en ganska god idé om hur jag ville ha anläggningen. Det är fantastiskt att vi nu kan bygga en anläggning för 40-50 miljoner som säkert hade kostat 250 miljoner kronor om vi byggt den från scratch.
Kontraktet med STCC är långt, tio år.
– Det gör det enklare för oss att satsa i det här.
Banfakta
Fakta om banan är bland annat:
Den totala ytan är 700 000 kvadratmeter, det vill säga ungefär 120 fotbollsplaner.
Anläggningen förbereds för att ta 15 000 till 20 000 åskådare, varav 5050 på numrerade sittplatser.
Campingplatsen som just nu byggs görs för att kunna ta emot 400 husvagnar. Skellefteå camping har 350 husvagnsplatser, Byske har 440 stycken.
Vid infarten till anläggningen görs nu parkeringsplatser för besökare på 15 000 kvadratmeter.
Banan i sig är 4225 meter lång, längst i Sverige. Tierps bana, tolv mil norr om Stockholm, som byggdes 2012 är 2080 meter. Den välkända banan i Mo i Rana, Norge, är 3725 meter.
Bredda verksamheten
Tävlingsbanan med tillhörande tävlingar är det som är mest utåtriktat på Skellefteå Drive Center, helt öppet för allmänheten. Jan Marklund tror att det finns en mängd möjligheter att bredda verksamheten utifrån de första tio år.
– Jag tror att det finns goda möjligheter att hålla billanseringar här såväl sommar som vintertid. Under sommaren har vi dagsljus dygnet runt och vi kan erbjuda körning på en FIA (bilsportfederationen Federation Internationale de l'Automobile) godkänd bana kan vara saker som lockar. Det blir exotiskt. Det finns ingen annan godkänd bana så här långt upp i Europa.
Föreningar anlitas
Under tävlingsdagarna i juni kommer fler hundra personer att jobba på anläggningen. De två tävlingsdagarna är de enda som är planerade under 2019.
– Vi kommer att anlita föreningar och det blir en god inkomst för dom.
En kärna står SDC och Skellefteå Motorsällskap för.
– Men vi har inte tillräckligt med folk. Föreningarna kommer att ha olika ansvarsområden.
Logistiken viktig
Tävlingsfunktionärerna blir ungefär 70 stycken.
– Vi kommer att hyra in ett 30-tal personer från en klubb i södra Sverige. Det tar tid för Skellefteå MS att utbilda sig. Vi gör bedömningen att om tre år så kan vi köra själva.
Det första mötet med polis och räddningstjänst hölls i slutet av 2018.
Logistiken - hur folk tar sig till och från Fällfors – blir viktig. För att undvika den största proppen i trafiken så blir det underhållning efter tävlingarna.
Slutbesiktning
I motorbranschen har givetvis den nya banan fått uppmärksamhet.
– Många tycker att det är häftigt, men många tycker att det är långt. Men det är som vanligt: det har alltid setts närmare för oss att åka söderut än vice versa.
Samtidigt berättar Jan Marklund att banan som blir Norrlands Motorsportcentrum ska hålla fokus och ses som ett komplement.
– Många frågar om vi inte ska satsa på en rallycrossbana här också. Men vi vill inte störa det som är duktiga på det som Piteå, Kalix och Älvsbyn. Det blir bara banracing här.
Jan Marklund åker mellan Boliden och Fällfors ofta. Han har själv varit ansvarig för banbygget och jobbat oerhört mycket, men räknar med att det blir lite bättre nu då Daniel Wikgren, Piteå, anställts som banchef.
I dag arbetar sex personer vid SDC, med tiden kan det bli åtta till tio, konstaterar Marklund.
Allt hänger på den framtida utvecklingen.
I slutet av maj kommer bildsportfederationen FIA till Fällfors för slutbesiktningen av banan.