Olyckan på väg 870, inträffade vid lunchtid på tisdagen. En personbil krockade med en lastbil vid Norrlångträsk, söder om Fällfors. Föraren av personbilen, en man i 60-årsåldern, avled i samband med olyckan.
Niklas Lundqvist, vd för Renfors Åkeri, säger att de upprepade gånger slagit larm till Trafikverket om det dåliga vägförhållandena. Redan veckan innan olyckan hade företaget påtalat behovet av bättre halkbekämpning.
– Det har varit spårigt och halkigt. Vägunderhållet på sträckan är rent bedrövligt skött. Vi önskade halkbekämpning flera gånger redan förra veckan och så även denna vecka.
En annan chaufför på företaget, som vill vara anonym, riktar också stark kritik mot BDX. Han körde före sin kollega strax innan olyckan och kallar vägbanan för ”en nyspolad ishockeyplan”.
– Det var helt osandat och glashalt. Smältvattnet hade inte torkat på isen och plogkanten tinade ner på vägbanan. Vi har haft problem med detta i ett års tid. Hela förra vintern körde vi med andan i halsen, men vi får inget gensvar eller hjälp av BDX vi ringer, säger han och fortsätter:
– Min kollega har redan fått ett livslångt straff.... Han mår skitdåligt. Vi kommer att stötta honom, men han kommer ha den här händelsen i hjärnan hela sitt liv. Det är ingen som förtjänar det.
En boende i byn, som också vill vara anonym, uppger att också sandningen är dåligt skött.
– Det är för jäkla dåligt, speciellt sandningen. De måste ta höjd på underhållet de dagar malmbilarna kör.
Det är Trafikverket som ansvarar för vägen och entreprenören BDX sköter underhållet. Polisen utreder olyckan, som rubriceras som vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Ingen person misstänks för brott i nuläget.
Niklas Lundqvist vill inte föregå polisens utredning, men uppger att väglaget på sträckan varit undermåligt under en längre tid.
– Det var fruktansvärt halt, men polisen kan komma fram till andra anledningar. Det är oerhört tragiskt att det här ska behöva hända. Vi har försökt ha en dialog med både Trafikverket och BDX, säger Niklas Lundqvist.
Önskemålen ska ha mötts av döva öron.
– Det är mer än beklagligt att det måste hända en olycka med dödlig utgång innan det blir någon åtgärd. Du kan nog fråga vilken transportör som helst som kör på den berörda vägsträckan. Den är under all kritik, säger Niklas Lundqvist.
Fredrik Palmquist är kommunikationschef för BDX som sköter vägunderhållet på uppdrag av Trafikverket. Han vill inte svara på frågor, utan hänvisar direkt till Trafikverket.
Henrik Sundquist, enhetschef på Trafikverket underhåll i norra regionen, uppger att vägen var sandad.
– Vi har kontrollerat sträckan. Entreprenören var ute och sandade på morgonen, vid lunch och på kvällen på just på den sträckan, säger han.
Han framhåller att entreprenören förhåller sig till de krav som ställs i kontraktet.
– Vi gör justeringar och agerar efter förutsättningarna om det uppstår halka. Men det är besvärligt när vädret är som det varit den senaste tiden, med skiftande temperatur och väderlek.
Vilket ansvar har ni för att vägen ska vara säker?
– Vårt ansvar är att förhålla oss till de krav som har ställts på entreprenörerna. Vi har svårt att bemöta alla önskemål på åtgärder. De har vi varken pengar eller resurser till.
Vad tänker du om att det nu skett en dödsolycka på vägsträckan?
– Det är naturligtvis tragiskt. Jag har ingen ytterligare kommentar, det är polisens uppgift att utreda orsaken. Men halka och vägunderhållet är inte den enda parametern när det sker olyckor, säger Henrik Sundquist.
Det inträffade är ett trauma för de inblandade, menar Niklas Lundqvist. Dagen efter olyckan samlades chaufförskåren för att bearbeta det som inträffat. Många av dem var uppgivna.
– Den största tragedin är för de anhöriga till den förolyckade, men våra anställdas arbetsmiljö påverkas också. Föraren är naturligtvis chockad efter händelsen. Han har fått samtalsterapi och får det stöd han behöver och vill ha. Det är en fruktansvärd händelse att behöva bearbeta, säger han.
Renfors Åkeri har till följd av händelsen valt att inte trafikera sträckan under en avgränsad tid. Det är inte första gången.
– Vi har gjort den bedömningen under andra perioder, då vi vet att det inte kommer att vara säkert. Men det finns ett behov av material, så till slut tvingas vi att trafikera vägen, säger Niklas Lundqvist.