Här är skolan med lägst lärarbehörighet i Skellefteå

Lärarbehörigheten i Skellefteå varierar väldigt mycket mellan olika skolor. Värst är läget på Ersmarksskolan – där har bara hälften av personalen lärarlegitimation. ”Det har varit noll sökande på våra jobbannonser”, säger rektor Linda Holmqvist.

Linda Holmqvist tillsammans med lärarna Birgitta Lundmark och Linda Forssén.

Linda Holmqvist tillsammans med lärarna Birgitta Lundmark och Linda Forssén.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Ersmark2022-12-06 06:00

88 procent av de personer som arbetar med undervisning i Skellefteås kommunala skolor har lärarlegitimation. Det är en hög siffra jämfört med rikssnittet, som ligger på runt 70 procent. Men statistiken för Skellefteå är spretig och förutsättningarna ser väldigt olika ut på kommunens olika skolor.

I Hjoggböle, Drängsmark och Gummark är samtliga lärare utbildade. Även Lejonströmsskolan och Sunnanåskolan har hög behörighet.

Men på Ersmarksskolan har bara fem av tio lärarlegitimation. Sedan i våras har flera lärare slutat på skolan.

– Det är jättetråkigt och oroväckande. I april hade vi ganska bra bemanning, men så tappade vi tre klassmentorer på en gång. Det blev som att mattan drogs undan för oss, och där stod vi plötsligt och tänkte ”hoppsan”. Jag förstod att vi skulle få en spännande tid framför oss, berättar Ersmarksskolans rektor Linda Holmqvist.

Skolan och kommunen har annonserat efter personal i flera omgångar – men hittills har ingen nappat. Efter den senaste annonsen kom det inte en enda ansökan.

Linda Holmqvist säger att de lärare som har sökt sig vidare från skolan har haft en önskan om att jobba på större skolenheter med fler kollegor.

– Många vill hellre jobba inne i stan. På Ersmarksskolan har vi bara en klass per årskurs, och det medför att man som lärare inte får några ”parallellkollegor” i samma årskurs att ta hjälp och stöd av. Det är i alla fall en anledning som jag har hört, säger hon.

Linda Holmqvist understryker att även de obehöriga lärarna är viktiga, värdefulla och uppskattade kollegor. Men när det är låg behörighet ökar arbetsbördan oundvikligen för övriga i personalen.

– Vi vill hjälpa och stötta de nya kollegorna. Vår arbetstid räcker inte till att handleda i den utsträckning som vi önskar, säger Linda Forssén och Birgitta Lundmark, två av skolans legitimerade lärare.

undefined
Linda Holmqvist tillsammans med lärarna Birgitta Lundmark och Linda Forssén.
undefined
Linda Forssén är en av de relativt få legitimerade lärarna på Ersmarksskolan.

– Jag kan inte sticka under stol med att det är skillnad på en utbildad och outbildad lärare. Det är klart att kvaliteten påverkas. I år har vi dessutom nya it-system och sådant på skolan och det blir speciellt att handleda någon när man inte riktigt är bekant med alla saker själv, säger Linda Holmqvist.

Hon är även rektor på Kågeskolan. Därifrån har hon nu förstärkt med en mellanstadielärare som kommer till Ersmarksskolan och handleder en dag i veckan. Linda Holmqvist tror att ett utökat samarbete skolorna emellan kan vara ett sätt att förbättra den ansträngda situationen.

– Vi vet att många lärare vill ha kollegor i samma årskurs och därför försöker vi bygga upp en verksamhet där vi samarbetar med Kågeskolan. Vi i personalen har bland annat utvecklingsarbeten tillsammans med dem. Men det blir ändå inte riktigt samma sak som att ha kollegor som man jobbar med varje dag, säger hon.

Enligt skollagen krävs det, i de allra flesta fall, lärarlegitimation för att få tillsvidareanställning på en skola.

– En stor nackdel med obehörig personal är att de bara får anställas ett år i taget. Så jag hoppas att de som jobbar här väljer att utbilda sig och vill vara kvar här sen, säger Linda Holmqvist.

Hur gör ni det bästa av den här svåra situationen?

– Jag önskar som sagt att vi får behålla alla behöriga lärare och hoppas naturligtvis att det kommer fler. Ersmarksskolan är en mindre enhet, alla känner alla och det är lätt att skapa relationer. Vi måste hjälpa vår personal att känna sig trygga i sin undervisning och fortsätta att stötta dem så mycket som möjligt.

Lärarlegitimation

För att få en legitimation krävs att man har en behörighetsgivande lärarexamen, förskollärarexamen eller fritidspedagogexamen. Innehållet i examen styr vilka behörigheter man får i sin legitimation.

Andelen legitimerade lärare är relativt hög i Skellefteå, men varierar stort mellan olika skolor i kommunen. På flera skolor är samtliga lärare legitimerade, på andra skolor är bara hälften det.

Huvudregeln är att alla som undervisar ska vara legitimerade och behöriga i det ämne de undervisar i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!