Metso flyttade ut ur lokalerna 2019. I början av året tog Bilfrakt över som hyresgäster i den 22 000 kvadratmeter stora fastigheten.
Enligt samrådsunderlaget ska man ”etablera lagerverksamhet för förvaring av kemikalier i Ersmark. Kemikalierna kommer främst att bestå av ämnen som behövs i produktionen av exempelvis batterier”.
Mängden kemikalier beräknas till 35 000 ton vid ett och samma tillfälle och totalt 500 000 ton per år. Kemikalier som fraktas till och från Ersmark efter Jörnsvägen. Transporterna är det som oroar de närboende mest.
– Man har pratat om 30 ton per lastbil och 10 000 lastbilar under det första året. Man vill ju gärna veta hur mycket det blir när det är full drift, säger Christer Larsson som bor med hustrun Laila i närheten av fastigheten.
Längre upp, vid Jörnsvägen, bor Assar Östensson, som tycker att sträckan redan är för hårt belastad.
– Det har blivit betydligt fler grus- och timmerbilar de senast åren. När det här kommer igång kommer det att bli något enormt, säger han.
Småbarnsmamman Jennie Grönlund bor också efter Jörnsvägen.
– Det är klart man är orolig. Det är redan mycket tung trafik här och det finns ingen gång- och cykelväg. Dessutom verkar det inte vara klart vilka som ska ansvara för transporterna.
Båda är kritiska till informationen som man menar har varit bristfällig. Information har bara skickats ut till personer som bor inom 500 meters omkrets från området och samrådsmötet som hölls var glest besökt.
– Det är många här omkring som inte vet något om det här, säger Jennie Grönlund.
– Alla borde ha blivit inbjudna, nu var det bara 25-30 personer på plats och det ställdes inte så många frågor, berättar Christer Larsson.
Förutom trafiksituationen känner man även betänkligheter kring själva lagringen av kemikalier, men även hur huspriserna kommer att drabbas.
– Jag har pratat med en mäklare som säger att det kommer att märkas. Sen undrar man vad som händer vid en olycka eller brand. Eller om det hamnar giftiga kemikalier i Kågeälven, säger Christer Larsson.
Bilfrakts vd Nicklas Hermansson svarar på Norrans frågor via mejl.
Många verkar oroliga för trafiken på Jörnsvägen, som redan är hårt belastad. Hur ser ni på det?
– De kemikalier som transporteras är väl förpackade och omfattas av de regler som gäller farligt gods, ADR-lagstiftningen. Vi kommer också att titta på möjliga åtgärder, till exempel hastighetsbegränsning, för att minska störningar.
– Idag kan anläggningen ta emot cirka 10 lastbilar och vår uppskattning är att det kommer att handla om ett 20-tal lastbilar vid full drift. Vi kommer dock att i ansökan ta höjd för att kunna ta emot 250 000 ton under ett år vilket skulle innebära ca 45 lastbilar under en genomsnittlig arbetsdag utifrån att en lastbil lastar upp till 22 ton.
Har ni varit i kontakt med Trafikverket?
– Ja, vi har haft kontakt för att prata om vilka åtgärder som är möjliga att samverka kring, till exempel hastighetsbegränsning och extra halkbekämpning.
Vem ska sköta transporterna?
– Beställaren handlar upp transporterna. Om vi får uppdraget att även leverera transporterna kommer vi verka för en ökad andel eldrivna lastbilar.
Varför bjöds bara boende inom 500 meters radie in till samrådsmöte?
– Vi hade en öppen inbjudan genom annons i Norran. För att säkerställa att alla närboende fick inbjudan skickades även en ut via post till de som bor ca 500 meter från den planerade verksamheten.
Vilken typ av synpunkter har kommit in?
– Många rörde trafiken och säkerhetsfrågor. Alla frågor och hur det sedan har beaktats kommer att redovisas i en så kallad samrådsredogörelse som kommer att vara en del av de underlag som lämnas i till myndigheterna i samband med ansökan.
När ska ansökan lämnas in?
– Vår plan är att inge ansökan i mitten av juni.
Känner ni er trygga med att de säkerhetsåtgärder ni presenterar i samrådsunderlaget är tillräckliga?
– Säkerhet och rutiner för en god säkerhetskultur är fokus i vår verksamhet. Samrådsunderlaget presenterar översiktligt hur verksamheten är tänkt att bedrivas. Verksamheten kommer att utgöras av lagring och transporter av kemikalier som är förpackade. Förpackningen bryts aldrig under transporten eller under lagringen. Innan verksamheten påbörjas i full skala kommer vi att ha utvecklat åtgärder och rutiner för att vara förberedda för en oförutsedd händelse. Det är ett systematiskt förbättringsarbete som ligger till grund för ett tryggt och säkert arbete.