Den föreslagna sträckan som presenterades, JP 07, sträcker sig från norr om Bureå till Skellefteå.
Den följer inledningsvis E 4 innan den bryter av mot nordväst vid södra Innervik. I en väl tilltagen kurva blir sträckan sedan mer norrgående innan den når Skellefteälven.
En välvd överfart planeras vid Tuvan, men Trafikverket öppnar för att det skulle kunna bli två broar istället för en.
– Vi förordar en bro med de förutsättningar som finns idag. För att det ska bli två broar ska man påvisa en helt annan trafik, alternativt ska kommunen vilja gå in och delfinansiera, säger projektledare Maria Erlandsson.
– Två broar skulle till exempel vara en fördel för Bolidens transporter, samtidigt skulle det innebära en klart dyrare investering. Det skulle kosta 300-400 miljoner kronor, säger konsulten Tomas Gustafsson vid ÅF.
Skulle den lösningen bli mer aktuell med Northvolts etablering?
– Då blir det nya förutsättningar, men vi vet inte vad den etableringen skulle innebära i trafikökningen. Man har inte kommit så långt, säger Maria Erlandsson.
Väl inne i Skellefteå planeras en mötesstation vid Risön. Där tror Maria Erlandsson att påverkan blir som störst, med undantag för älvspassagen.
– Vi behöver ha fyra spår bredvid varandra för att kunna ha lokvändning mot Skelleftehamn. Man vill också ha kvar anslutningsspåret upp mot Hedensbyn, säger hon.
Hur stor påverkan innebär förslaget för de som bor längs sträckan?
– Överallt där järnvägen passerar blir det en förändrad boendemiljö, även om det inte är jättemånga som blir direkt påverkade. Det blir en förändring för alla i södra Innervik och Tjärn, det ska vi inte sticka under stolen med, säger Maria Erlandsson.
Buller och vibrationer
Frida Granlund som bor i Innervik oroar sig för hur ortsborna kommer att påverkas.
– Jag vill verkligen ha Norrbotniabanan men det är ändå inte roligt att drabbas, säger hon.
Vad oroar dig mest?
– Man bor där för att få lugn och ro, men nu låter det som att det ska passera 48 tåg per dygn, säger hon.
Enligt representanterna för Trafikverket kommer buller och vibrationer att kontras med bullerplank och fasadändringar, exempelvis nya fönster.
Hans Stöckel ansvarar för mark- och fastighetsfrågor i projektet. Han uppmanar alla berörda fastighetsägare att meddela vilka arrendatorer som finns på deras mark.
– Det kan gälla alla typer av nyttjanderättshavare. Trafikverket ska se till att ni har fungerande vatten och jordvärme om sådana anläggningar påverkas, men vi kan inte gissa oss fram, säger han.
Ett nytt samråd kommer att ske till hösten.
– Då kommer vi att ha ett riktigt planförslag och kunna se exakt hur mycket mark som behövs. Vi kommer att bjuda in alla berörda fastighetsägare, säger Maria Erlandsson.
Ett trevligt intryck
Resecentrumet planeras just norr om kulturhuset.
– Man ska enkelt kunna byta från buss till tåg, säger Emma Johansson, projektledare vid kommunen.
Hon poängterar att resecentrumet kan bli det första som möter resenärer som kommer till Skellefteå och uppmanar allmänheten att tycka till.
Det går att lämna åsikter på skelleftea.se/tyckomresecentrum