Nytt verktyg ska ge bättre jämställdhet och affärer

Nu finns ett webbaserat verktyg som hjälper företag och organisationer att bli bättre på jämställdhet och i förlängningen göra bättre affärer. Verktyget har tagits fram inom projektet Gender Smart Arena som är ett samarbete mellan universitetet, företag och kommuner med syfte att bidra till smart, hållbar och inkluderande tillväxt och sysselsättning i Norrbotten och Västerbotten.

Paula Wennberg

Paula Wennberg

Foto: Luleå tekniska universitet

Ekonomi2020-05-20 07:36

– Det här är ett verktyg för företag och organisationer som vill bli mer genusmedvetna och samtidigt mer konkurrenskraftiga, säger Paula Wennberg, Centrum för distansöverbryggande teknik och projektledare för Gender Smart Arena i ett pressmeddelande.

Hon konstaterar att om företag och organisationer tar vara på en större mångfald av kompetens och drivkrafter i utvecklingen av nya produkter och tjänster ger det en mer förtjänstfull affärsmodell.

Verktyget låter användarna självkritiskt granska hur just deras företag agerar inom fyra olika scenarion med fokus på sex olika områden. bl a kundvärde, kapital, kompetens och kommunikation.

– Användarna kan också få hjälp med att formulera normkritiska förhållningssätt. Att luckra upp normtunga verksamheter är ett sedan tidigare känt trick för att nå bättre resultat i en verksamhet, säger Jeaneth Johansson, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.

Projektet Gender Smart Arena finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Luleå kommun, Piteå kommun och Skellefteå kommun.

Karta: Luleå Tekniska Universitet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!