En nyhet i DI-artikeln som berör Northvolt Ett är att Peter Carlsson nu avslöjar att de mot slutet av året ska vara uppe i en produktionsvolym här på 100 000 batterier i veckan och då kommer de upp i gigawattnivå i årstakt. Han konstaterar att nästa år ska alla produktionslinor i fas ett vara redo att producera och 2026 ska man komma upp i fullt utnyttjande av fabrikens kapacitet och uppnå lönsamhet i Skellefteå. Tidigare siktade Northvolt på full produktion 2025.
När DI ställer frågan om Skellefteå var rätt plats att bygga den första fabriken på svarar Peter Carlsson att ”det var det”. Men sedan insåg de inte fullt ut vilket jobb det skulle bli att ta in så mycket människor i inflyttning till Skellefteå. ” Det är svårt och dyrt att hitta permanenta bostäder i Skellefteå och det är väldigt dyrt att flyga dit. Vi hade kanske gjort det hela något långsammare för att säkerställa att ekosystemet runt omkring hänger med.”, säger han till DI.
Modellen i Skellefteå går enligt honom ut på att långsiktigt nå en avkastning på investerat kapital kring 15 procent. Sedan grundandet av Northvolt har företaget totalt investerat 60 miljarder kronor i Northvolt Ett och i utvecklingsanläggningen i Västerås. ”Det jag kan tycka är lite ledsamt i debatten är det framstår som att vi skulle vara en statssubventionerad verksamhet. Av de 60 miljarder som vi investerat i Sverige är ungefär 1 procent vad vi fått i stöd, säger Peter Carlsson till DI.
Han betonar att det nu gäller att fokusera på fabriken i Skellefteå som är kärnan i verksamheten. ”För att gå vidare i Tyskland och Montréal är det fundamentalt att vi har fått Skellefteå till den moderfabrik som planen bygger på. När vi nu ligger efter planen behöver vi därför göra en översyn av efterföljande steg och det är något vi jobbar på just nu”, säger han till DI.
Northvolt har tidigare kommunicerat att man gör en översyn av fabriksbygget i Borlänge. När det gäller produktionsstarten i Montréal skulle den enligt planen bli av 2026 och att man siktade på full produktion i den tyska fabriken i Heide 2029. Hur det blir med detta vill han inte gå ut med i dagsläget, utan hänvisar till att tidplanen kommer att avhandlas på Northvolts strategidagar i september. ”Vi har varit lite för aggressiva i våra expansionsplaner och det är det vi nu ser över”, säger Peter Carlsson till DI.
I artikeln kommenterar Peter Carlsson också turbulensen kring leveransproblemen från Northvolt Ett som bland annat drabbat Scania och BMW. När det gäller den tillbakadragna ordern på 22 miljarder från BMW skedde det enligt honom i samförstånd med dem. BMW har valt att gå mot cylindriska battericeller medan fabriken i Skellefteå i stället kommer att bygga prismatiska celler.
Peter Carlsson berör också i artikeln de allvarliga olyckorna på Northvolt Ett och de tre oförklarliga dödsfallen som polisen nu utreder. ”Jag vill vara tydlig med att vi aldrig, aldrig tummat på säkerheten. Bilden av att det skulle vara farligt att jobba på Northvolt känns helt främmande. Min starka uppfattning är att vi är en säker och trygg arbetsplats”, säger han till DI.
Peter Carlsson betonar att Northvolt tar allvarligt på de tre dödsfallen men menar att man inte kan hitta ett samband mellan dessa och fabriken.