Det berättar Josefin Lundberg, Skellefteå Sceince City. Hon och Visit Skellefteå, hade på torsdagen en workshop med ett dussin besöksnäringsföretag i Skellefteå och Piteå inom ramen för projektet Intersective Innovation, vilket leddes av Skellefteföretaget Hello Future. Många av företagen som medverkade är små och har i några fall bara en ren sommarverksamhet.
– Det var sommarkaféer och andra typer av verksamheter.
Nya perspektiv och möjligheter lyftes utifrån två coronascenarier, att läget är som i dag, och ett tuffare scenario där mer är nedstängt.
Helt klart var att det finns möjligheter om en större delen av lokalbefolkningen inte reser bort utan väljer det som kommit att kallas Hemester.
En bild var att folk längtar ut och gärna vill ha en naturupplevelse.
– Vi bor i en landsdel med stora ytor och fri natur som går att använda. Samtidigt kommer folk att ha kvar sin semesterkassa då de vistas på hemmaplan.
En del som var grunden diskussionerna är att uteservering ska kunna erbjudas om det är möjligt och att borden ska stå glest. Men det är bara ett första steg. Sedan lyftes ytterligare delar. Var ska man hitta fler utemöbler om efterfrågan finns? Ska sommarfik och liknande kunna erbjuda picknickkorgar att ta med? Och varför inte en fikats motsvarighet till glassbilen som åker runt till områden där folk vistas och erbjuder godsaker från många leverantörer.
– Där kom också frågan upp om det i sommar ska vara möjligt att få ett fikaabonnemang som levereras på fasta tider, säger Lundberg