UPPGIFTER: Northvolt överväger ansöka om rekonstruktion i USA

Den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd i USA, så kallad chapter 11, vilket innebär en slags rekonstruktion. Det rapporterar flera medier med hänvisning till olika källor med insyn. Men det kan också sluta med en regelrätt konkursansökan.

Batteritillverkaren Northvolt har brottats med stora ekonomiska bekymmer under hösten och varslat 1000 personer i Skellefteå.

Batteritillverkaren Northvolt har brottats med stora ekonomiska bekymmer under hösten och varslat 1000 personer i Skellefteå.

Foto: Adam Savonen

Ekonomi2024-11-18 12:38

De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt tidningen Financial Times. Enligt källor ska Northvolts ledning överväga att ansöka om så kallad chapter 11 i USA, vilket innebär en slags rekonstruktionsprocess för att undvika konkurs. 

Även källor till Dagens Industri uppger att Northvolts styrelse överväger att ansöka om chapter 11, något som nyligen användes av flygbolaget SAS.

Vid en chapter 11-process kan företagsledningen bibehålla kontrollen över företaget, till skillnad från en svensk konkurs där en konkursförvaltare tar över, och det är även möjligt att låna nya pengar samt ansöka om en särskild slags finansiering som kallas ”debtor-in-possession” eller DIP.

Företaget får sedan fyra månader på sig att komma med en rekonstruktionsplan, men tidsfristen kan förlängas. Enligt uppgifter till DI är detta Northvolts huvudspår just nu, något som företaget själv inte vill kommentera.

undefined
Batteritillverkaren Northvolt befinner sig dagar från att ansöka om konkursskydd i USA, så kallad chapter 11, eller konkurs, enligt tidningen Financial Times källor. Arkivbild

Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters att Northvolt sedan i september inte når upp till sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå, däribland målet om att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024. Målen ska enligt Reuters nu ha beskrivits som inaktuella av Northvolt.

– Det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken till TT.

Men om det ska bli svenska Northvolt som axlar den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Och detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau.

undefined
Det har varit en tung höst för Northvolt.

Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.

– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de skjuta till kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt bolag, där vinsterna sedan går till privata intressen? frågar han sig.

Under hösten har Northvolt – som förra veckan hade betalningsföreläggande för drygt en halv miljard hos Kronofogden enligt Dagens Nyheter – stängt ned flera stora projekt, sagt upp en femtedel av personalen och försatt dotterbolaget Northvolt Expansion – som höll på att bygga ut batterifabriken i Skellefteå – i konkurs med flera miljarder i skulder.

Northvolt sålde så sent som i förra veckan en fabriksanläggning i San Leandro, Kalifornien, och förhandlar samtidigt med biltillverkaren Volvo Cars om framtiden för fabriksbygget Novo Energy i Göteborg, sedan delägaren Volvo Cars anklagat delägaren Northvolt för avtalsbrott.

Förra veckan kom beskedet att storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, hoppade av sitt uppdrag.

undefined
Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt.

”Vi förväntar oss att Volkswagen kommer att föreslå en ny styrelseledamot och vi är i dialog med Volkswagen om det”, skrev då Northvolts kommunikationschef Matti Kataja i ett mejl till Norran.

Norran söker Northvolt för ytterligare kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!