Volvo ska bli kinesisk tiger

Volvo PV öppnade på onsdagen portarna till sin nya bilfabrik i Kina. Enligt ägaren Li Shufu är det bara en tidsfråga innan Volvo får tillstånd för tillverkning, och hans dröm är, som han poetiskt uttryckte det, att "tigern ska släppas fri i bergen".

Ekonomi, näringsliv & finans2013-06-05 18:09

- Nu ska vi dra i gång fabriken, säkra kvaliteten och snart börja leverera till kinesiska marknaden, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

I Chengdu i västra Kina har Volvo PV byggt sin första fabrik utanför Europa. Fabriksområdet består av flera stora, ljusgrå byggnader med det välbekanta Volvomärket på. Inne i fabriken, där ett stort medieuppbåd fick en rundtur på onsdagen, luktar det fortfarande målarfärg, och runtom i de luftiga byggnaderna finns redan en del kinesisk personal på plats och har börjat provbygga bilar, medan andra städar de redan högblanka golven.

Successiv ökning Den bilmodell som ska tillverkas vid fabriken är S60L, en förlängd version av S60. De bilar som byggs här ska hålla "exakt samma kvalitet" som de bilar som byggs i Europa, enligt Volvo. Serietillverkning ska komma igång före slutet av året och sedan ska produktionen öka successivt, är det tänkt.

Försäljningen i Kina har stigit för Volvo hittills i år, efter ett tufft fjolår.

- Jag hoppas att försäljningen fortsätter att öka så här, det behövs för att fylla ut fabriken. Det är vår plan, säger Samuelsson.

Samma pris Personalen i fabriken har en lön på omkring en femtedel av vad arbetarna i de europeiska fabrikerna får, men priset på S60:n ska inte sänkas. Det innebär att Volvo kommer att tjäna mer pengar på de bilar som tillverkas i Kina än på de importerade bilar som i dag säljs där.

Fabriken i Chengdu ska ha 1 100 anställda i slutet av året och inom 6-7 år kommer Volvo ha lika många anställda i Kina som i Sverige, över 6 000, tror Lars Danielson, Volvos Kinachef.

- Garantierna för att jobben blir kvar i Göteborg är att vi tar fram konkurrenskraftiga produkter, tar marknadsandelar och ökar i Europa och USA, säger Lars Danielson.

Återfå glansen Enligt Li Shufu ska Volvo fortsätta att utveckla sina traditionella marknader, USA och Europa, men samtidigt även undersöka möjligheter på tillväxtmarknader, inklusive Kina,

"Tigern ska släppas fri i bergen" är den metafor han väljer att använda om Volvo.

- Min dröm för Volvo PV är att det ska återfå den glans det förtjänar. Det kommer jag att anstränga mig för att åstadkomma, säger Li Shufu.

Om det faktum att fabriken fortfarande saknar tillverkningslicens sade han att det är oväsentligt. Geelygruppen kommer som ägare av Volvo PV definitivt att få stöd för Volvos utveckling i Kina "utan reservationer", enligt Li Shufu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!