– Direktflyg är en stor affärskritisk faktor för Skellefteås besöksnäring, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.
Norran Affärsliv träffar henne och Bo Wikström, amarknadsansvarig, om vilka möjligheter och vilket ansvar det innebär att nu få två operatörer på reguljärflyg till Skellefteå, och de möjligheter det planerade långa samarbetet med Go-To-Nordics, som lanserar direktflyg till/från Amsterdam i juni, innebär.
Tillgänglighet
Nedräkningen är i full gång inför Norwegians start strax före månadsskiftet mars/april
– Det är viktigt för oss att kunna öka på inresandet till Skellefteå. Det reguljärflyg vi har är bra, att vi får konkurrens på linjen är än bättre, säger Bo Wikström.
Med två operatörer så innebär det ökade möjligheter för en destination att bygga attraktivitet.
– Vi har sett att om vi och någon annan destination har erbjudit likvärdiga produkter så har kunden valt den destination som haft bäst tillgänglighet med flera flygbolag eller många rotationer/hög frekvens.
Tyskt lyft
Ett exempel på hur direktflyg kan generera tillväxt finns från 2016. Antalet gästnätter i Skellefteå kommun ökade med 4 procent. Antalet gästnätter som tyskar gjorde ökade med hela 26 procent.
– Förklaringen är att det går flyglinjer till Arvidsjaur varje vinter.
Bland annat så gick en linje från Stuttgart, Hannover, München och Frankfurt-Hahn två gånger i veckan under vintern.
– Det är en signal att direktflyg gynnar hela regionen, säger Maria Broman.
Paketering
På samma sätt som vi svenskar vill ha en paketering av resor söderut vill många av de som turister här ha paket då de kommer hit. Det är inte säkert att allt finns runt Skellefteå, utan att det kompletteras upplevelser runt om i Swedish Lapland och Västerbotten. Allt fler aktivitetsföretag (se sidan 30-31) startas och utvecklas.
– Det är jätteroligt och positivt för utvecklingen. Vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt nu, vilket är väldigt positivt, säger Broman.
Duon pekar på Skellefteås unika möjligheter.
– Positivt är närheten. Du kan stå på torget och tio minuter senare vara ute i naturen.
Femårigt
I början av juni landar det första direktflyget från Amsterdam. Totalt blir det åtta avgångar under fyra veckor. Satsningen är ett samarbete mellan GoTo Nordics, Skellefteå Airport och en rad destinationsorganisationer. Två regioner är med och finansierar marknadssamarbetet, Västerbotten Turism och Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med Visit Skellefteå, Gold of Lapland, Destination Piteå, Destination Jokkmokk, Arjeplog och Sorsele.
– Samarbetet är femårigt så det här är långsiktigt. Tillsammans ska vi testa en helt ny affärsmodell för direktflyg.
Tanken är att det ska finnas paketresor åt bägge håll – till Skellefteå respektive Amsterdam.
Sätt modellen
– Det gäller att sätta affärsmodellen i vårt samarbete. En förutsättning för att det här skulle kunna starta var att det gick att hitta bra lediga slottider för flygavgångarna. Tanken är att samarbetet ska utökas, att vi ska pröva med vinteravgångar och förhoppningsvis även någon annan destination i Europa utöver Amsterdam, säger Maria Broman.
– Det måste finnas en attraktivitet i både ut- och inresandet. Det innebär också att det blir en riskdelning. Genom att samarbetet är långt kan vi också ha en framförhållning på de målmarknader som blir aktuella, fortsätter Bo Wikström.
– Vi kommer under den här sommaren att ha visningsresor till oss för att bygga för nästa säsong, berättar Maria Broman.
Då handlar det bland annat om holländska researrangörer, media och resebloggare som landar i Skellefteå för att titta på regionens utbud.