Det högsta NKI (Nöjd kund index) värdet för en kommun är 82 och det lägsta 58. Skellefteå landar på 67 och snittet är 70.
Det är en rejäl uppryckning för Skellefteå som i fjol fick ett NKI på 59 och en återkomst till 67 som kommunen hade 2015. Samtliga servicefaktorer fick högre betyg 2017 än 2016.
”Glädjande”
–Det är glädjande med ett tydligt positivt resultat redan nu, men det finns mycket kvar att förbättra och vi siktar ännu högre, säger Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson i en kommentar.
Sedan startåret 2010 har NKI-snittet ökat från 66 till 70. Storuman är 2017 bäst i Norra Norrland på plats åtta med NKI 80. Umeå landar på plats 127 med NKI 66.
Servicemätning
Undersökningen är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företagare inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. De företag som haft ärenden med kommunen inom ett eller flera av dessa myndighetsområden under år 2016 har fått möjlighet att svara på en enkät med frågor inom sex serviceområden.