Tre av fyra chefer anser att ansvarstagande är den viktigaste egenskapen hos en medarbetare. Näst viktigast är att den anställda är rak i kommunikationen, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Medarbetarna värdesätter inte alls rak kommunikation på samma sätt.
– Det är glädjande att det finns en stor samsyn mellan chefer och medarbetare när det gäller ansvarstagande på arbetsplatsen. Mindre bra är att anställda inte tycks se betydelsen av en tydlig intern kommunikation, säger Lars Forseth, vd ManpowerGroup.
I den nya Work Life-undersökningen har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.
Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda. – Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth.
Hur de anställda värdesätter sina egenskaper skiljer sig åt mellan olika branscher. Inom bygg- och finansbranschen är det vanligast att man beskriver sig som ”rak i kommunikationen”, medan det inom offentlig förvaltning är vanligast att man beskriver sig som ”lyhörd”. Inom it- och telekombranschen anser man sig framför allt vara ”kreativ”.