Satsningen ”Västerbotten In Lapland” är en starkt bidragande orsak till intresset anser Region Västerbotten Turism.
Bland annat gick det nio charterplan i somras mellan Düsseldorf och Umeå.
– Vi har identifierat tre typer av resenärer som kommer hit. Först den som vill göra en gång i livet resa och få uppleva Västerbotten, Lappland och Nordkalotten en gång i livet. Sen har vi Den nyfikne upptäckaren som hyr bil och reser runt på egen hand i Västerbotten. De brukar ha siktet inställt på Norrbyskär, Älgens Hus, Bjuröklubb, Vildmarksvägen och liknande. Sist men inte minst har vi den aktive naturälskaren som är intresserade av outdooraktiviteter, fjällvandring, kanot och guidade turer i naturen, säger Ulf Figaro, marknadsansvarig på Region Västerbotten Turism i ett pressmeddelande.
Turismen i Västerbotten har produktifierats, inte bara hos tyska researrangörer, utan också i länder som Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien.