Trots löften – inget bredband

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2015-12-30 20:46

I en och en halv månad har företagaren Hassam Chehab i Skellefteå kämpat mot Bredbandsbolaget – han betalar avgift men har ingen uppkoppling. – Jag kan inte byta leverantör heller eftersom avgiften för bredbandet är inbakad i hyran, säger Hassam Chehab.

Historien och bredbandsstrulet började när familjen flyttade in i en bostadsrätt på Kvistgatan, Anderstorp. Närmare bestämt: bredbandet har aldrig fungerat i bostaden.

Bostadsrättsföreningen har avtal med Bredbandsbolaget, men trots upprepad kontakt med leverantören fungerar inte bredbandet i familjens bostad.

Som egen företagare sköter Hassam Chehab all administration kring rörelsen via internet, men eftersom det inte fungerar börjar det bli problem. Han säger att han är mycket besviken på Bredbandsbolaget.

– Jag har ringt till Bredbandsbolaget massor av gånger och varje gång så har de lovat att fixa problemet men det händer ingenting, säger han.

Sonen Ali Chehab studerar i Lund och är hemma hos föräldrarna i Skellefteå på julledighet. Även han vittnar om problemet och drabbas också personligen. För att han ska kunna sköta research som han behöver göra via internet för sina studier använder han det öppna nätet som går att nå via föreningens tvättstuga.

– Den första månaden så ringde vi till Bredbandsbolaget varje dag. De säger att det är ett tekniskt problem, ett fel på något chip och att delarna dröjer men varje gång sa dom också: ”Vi fixar det nästa vecka”, säger Ali Chehab och fortsätter:

– Det här är skrämmande. Sverige är känt för bra och snabb internetuppkoppling. Pappa har eget företag och det går inte betala fakturor utan nätuppkoppling, säger han och skakar på huvudet.

Hassams fru drabbas också. Hon studerar och står sig också slätt utan bredband.

Hassam Chehab säger att familjen i ren desperation tog hjälp av en granne som köpte delar och monterade för bredband, men det fungerade inte heller.

– Jag har varit i Sverige i 33 år, men jag aldrig varit med om något liknande. Det här är en väldigt stressande och jobbig situation, säger Hassam Chehab och sonen Ali nickar.

Bredbandsbolagets presschef Aron Samuelsson lovar att kolla upp saken och återkomma. När han ringer upp igen säger han:

– Problemet är att det saknas en fiberkonverter för att bredbandet ska fungera. Så fort vi fick reda på det här problemet så la vi en beställning direkt på den delen, men vår leverantör har haft problem med att få fram den. Jag beklagar djupt och såhär ska det naturligtvis inte gå till.

När kommer familjen att ha bredband i sin bostad?

– Den 4 januari är det datum jag har fått, enligt de senaste uppgifterna. Då har vi en tidsbokning med tekniker på plats ute hos kunden. Jag hoppas att vi då kan lösa problemen.

Kan du garantera att problemet blir löst då?

– Nej, det finns inga garantier men det här ärendet har högsta prioritet.

Hur tänker ni ersätta kunden?

– Vi hoppas kunna hitta en kompensation som kunden är nöjd med, för självklart ska de kompenseras.

Karin Israelsson

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!