”Testbanan för tåg ett måste för utvecklingen av den svenska järnvägsindustrin”

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-21 17:10

Inför projekteringen av testbanan för tåg mellan Arvidsjaur och Jörn genomför företaget RTN 21-22 januari en internationell konferens i Skellefteå med titeln Reliable Running on Rail. En av deltagarna är tågtillverkaren Bombardier Transportation Swedens försäljningschef Michael Almenäs.

– I Sverige finns 25 000 personer som arbetar inom järnvägsindustrin. Företagen omsätter 65 miljarder kronor och deras exportvärde ligger på 25 miljarder per år. Hela denna industri är i stort behov av en bra testbana berättar han.

Testbanans blivande kunder är i huvudsak tågtillverkare i Europa. – Vi har redan Letters of Intent med Bombardier och Stadler som vill boka in tester på banan 20 veckor vardera under 15- 25 år och fler liknande avsiktsförklaringar är på gång, berättar Karolina Sundström, marknadsansvarig vid RTN.

Michael Almenäs konstaterar att runt om i världen växer tåget fram som framtidens transportlösning. Samtidigt har den globala konkurrensen aldrig varit så hård. Han är mycket entusiastisk över tågtestbanan och betonar dess betydelse för den svenska järnvägsindustrin. Idag finns bara en kort testbana för tåg i Tjecken.

– Dessutom får vi testa våra tåg på vanliga järnvägar under nätter och helger vilket inte alls är en optimal lösning. Kraven på oss blir allt högre och testerna brukar ta 1-1,5 år och då måste det helt enkelt till en bra testbana i Sverige.  Där passar banan mellan Jörn och Arvidsjaur perfekt in, säger han.

Under konferensen i Skellefteå förväntar han sig att se ett stort engagemang för testbanan från olika företrädare för regionen.

– Och då räcker det inte med några standardfraser. Här behövs nu bra med resurser för att ro projektet i land. En arbetsgrupp på 3-4 personer klarar inte av allt detta. Det gäller inte minst de administrativa bitarna.

Han är mycket imponerad över vad RTN uträttat så här långt.

– Det är ett helt fantastiskt projektteam.

Michael Alemenäs menar att den stora fallgropen är om näringsdepartementet inte snart beviljar de 30 miljonerna till projekteringen som RTN ansökt om.

– Det får inte bli en paus på ett år innan projekteringen kommer igång. Då finns risk att intressenternas engagemang svalnar.

När det gäller RTN:s förslag till spektakulärt cylinderformat hotell i Jörn med 150 rum menar Michael Almenäs att det är en nödvändig investering.

– Vi har varit med och tyckt till om detta också. Våra ingenjörer vill inte vistas i några baracker under testtiden. De vill kunna bo bra, ha tillgång till bra restauranger och ha möjligheter till många olika fritidsaktiviteter.

På konferensen deltar ett 40-tal personer för att få ta del av senaste nytt när det gäller tågtestning i vinterklimat. Dessutom blir det en workshop kring hur testbanan mellan Jörn och Arvidsjaur bör utformas.

– Vi räknar med att detta kommer att bli en årligen återkommande konferens som sätter Skellefteå på världskartan när det gäller tågtestning, berättar RTN:s vd Lars-Åke Tjernström.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!