Telefonlinje på olika språk för entreprenörer med utländsk bakgrund

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-12 15:56

Almi vill hjälpa fler entreprenörer med utländsk bakgrund att starta eller köpa företag. För att kunna möta den ökande efterfrågan i flyktingkrisens spår har Almi öppnat telefonlinjer på olika språk för att hjälpa till med allt som behövs för att starta eller köpa ett företag.

Intresset att starta företag bland nyanlända är stort och för att möta den efterfrågan har Almi Företagspartner satsat på telefonlinjer dit personer kan ringa och få hjälp och stöd på sitt hemspråk. Det här är ett av initiativen under IFS Rådgivning som handlar om rådgivning för entreprenörer med utländsk bakgrund. Ahmad Laham, på Almi Företagspartner GävleDala, är en av personerna som svarar på samtalen. – Vi märkte att behovet var stort att få rådgivning. Störst är behovet på arabiska och persiska. VI vill att personerna ska kunna få all information och rådgivning på sitt eget språk, säger han.

Projektet har varit väldigt lyckat, Ahmad Laham har själv tagit emot nästan 100 samtal från kunder i hela landet som vill ha rådgivning. – Ofta har de själva idéer som de har jobbat med i sitt hemland och nu vill titta på möjligheten att starta företag i Sverige. De undrar vilken hjälp som finns att få och hur de går tillväga för att registrera ett företag.

Det finns en stor blandning bland de som ringer men 70-80 procent som ringer är nyanlända. – Jag får samtal från personer som bott här i några år och kan jättebra svenska men ändå vill få råd på sitt eget språk. Andra kan vara helt nyanlända. En kille ringde som inte ens hade personnummer och ville ha information, säger Ahmad Laham.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!