Kunden har alltid rätt att reklamera en felaktig vara inom tre år efter köpet. Reklamationsrätten är i tre år. Bytesrätten är i stället upp till handlaren. Därför är de viktigt för kunden att spara kvittot ifall varan behöver reklameras.
– Många kvitton har dålig kvalitet. Ett tips är att fota av dina kvitton med mobilen eller göra en kopia, säger Karin Lindmark, konsumentvägledare vid Skellefteå kommun och fortsätter:
– Vid en reklamation är det under första sex månaderna sedan upp till säljaren att bevisa att det inte rör sig om ett fabrikationsfel om det skulle bli en diskussion om det. Resterande tid är det konsumenten som har bevisbördan.
Vid en mellandagsrea har man alltid rätt att reklamera en vara om det är fel på den.
När du handlar på distans, exempelvis över internet, har du en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar. För att ångerrätten ska gälla måste varan som man köpt återlämnas i ett väsentligen oförändrat skick. Om varan inte levereras i tid kan man som kund även under vissa omständigheter ha rätt att häva köpet.
Vid handel över internet rekommenderas att handla på faktura och inte i förskott ifall något är fel på varan.