Under 2019 genomför Lantmäteriet en rensning av gamla och inaktuella avtalsservitut och nyttjanderätter ur Fastighetsregistret. Det rör sig om uppgifter som är inskrivna före 1 juli 1968. Lantmäteriet räknar med att 300 000 inskrivna avtalsservitut och rättigheter behöver förnyas, men hittills har bara 44 000 blivit förnyade. I Västerbotten har 2 194 servitut och nyttjanderätten förnyats och i Norrbotten handlar det om 969.
– Det är svårt att säga om det beror på att många fastighetsägare inte känner till den planerade rensningen eller att man tycker att man har god tid på sig att förnya inskrivningarna. Det kan också vara så att det finns fler gamla servitut än vi räknat med som inte längre är aktuella och därför inte behöver förnyas, säger Olof Unger, fastighetsrättslig expert på Lantmäteriet i ett pressmeddelande.
Rensningen i Fastighetsregistret grundar sig i förnyelselagen.
– Att inskrivningen tas bort ur Fastighetsregistret betyder i och för sig inte att servitutet eller nyttjanderätten blir ogiltig, men det kan ha stor betydelse för om servitutet ska fortsätta gälla om fastigheten byter ägare, berättar Olof Unger.
Servitut som kommit till genom en lantmäteriförrättning, så kallade officialservitut, berörs inte av ändringarna och behöver därför inte förnyas. Förnyelse av inskrivningar behöver inte heller göras när det gäller rättigheter som tomträtt, vattenkraft och vattenreglering.
– Det finns många oriktiga, missvisande och inaktuella inskrivningar av servitut och nyttjanderätter i dag. Till exempel är nyttjanderätter äldre än femtio år normalt ogiltiga. Detta kan leda till att onödiga problem uppstår, till exempel när en fastighet ska säljas. Ett uppdaterat fastighetsregister spar både tid och pengar för alla parter. Satsningen kan dessutom komma att minska kostnaderna för lantmäteriförrättningar, säger Olle Unger.
På Lantmäteriets webbplats kan fastighetsägare se vilka servitut som är kopplade till sin fastighet. Där kan både företag och privatpersoner anmäla de servitut som bör vara kvar.