– Det finns ett stort intresse från Kina för destinationerna som finns i de arktiska delarna av Europa, konstaterar Swedish Lapland Visitors Boards vd Erica Mattsson.
Hos Swedish Lapland ökade antalet kinesiska besökare med 50 procent 2016 jämfört med året innan.
– 2016 hade vi 12 000 gästnätter i regionen. Detta kan jämföras med Finnish Finland som hade drygt 30 000. Men vi ökar snabbt och bara fram till och med maj 2017 hade Swedish Lapland 9 000 gästnätter, berättar Erica.
Hon tycker att man i Skellefteå lyckats skapa ett bra drag kring den arktiska karaktären med vintersim och med duktiga entreprenörer som exempelvis Swenature vilka erbjuder spännande vinterupplevelser.
– Svansele Vildmarkscenter lockar också kineserna liksom satsningen på Driving on Ice i Arvidsjaur och Arjeplog, säger Erica och inflikar att man på den kinesiska marknaden särskilt lyfter fram IceHotel och Tree Hotel som Unique Selling Propositions.
I projektet Visit Arctic Europe samarbetar Swedish Lapland med Northern Norway och Finnish Lapland samt med de tre nationella organisationerna som stöttar turismen.
– När länderna i det europeiska Arktis ser varandra som partners och jobbar tillsammans öppnas nya dörrar. Vår marknadsbudget och genomslag blir större och vi kan tävla mot andra väletablerade resedestinationer runt hela världen. Genom att samla oss kan vi bearbeta nya heta marknader som Kina.
På plats fanns vid pressträffen fanns också de tre ländernas ambassader, SAS, Finnair och Air China.
– Det vore naturligtvis önskvärt om vi kunde få en direktlinje från Kina till någon flygplats inom Swedish Lapland. Här krävs en lång rullbana och det finns det ju både i Skellefteå och i Luleå, säger Erica som dock poängterar att någon sådan linje inte är aktuell i dagsläget.
Inom ramen för Visit Arctic Europa har 164 nya paketresor utvecklats, varav 54 kombinerar två eller flera länder.
– När kineserna väl kommer till Sverige vill de stanna ganska länge. Det är inte ovanligt med resor på tio dagar. Då har de också tid att resa i en större region.
Under presseventet presenterades en kampanj som Visit Arctic Europe skapat tillsammans med kameratillverkaren Canon. Genom att delta i en tävling kan tre professionella kinesiska fotografer vinna en resa till arktiska Europa. Bilderna som de tar under resan blir sedan en del av en utställning som Canon arrangerar i Shanghai under hösten.
Inom projektet har det också tagits fram en produktmanual som riktar sig mot kinesiska researrangörer. Den är en sammanställning av alla produkter och upplevelser som är tillgängliga hos turistföretagen inom Visit Arctic Europe. Manualen används som ett underlag vid införsäljningen av entreprenörernas boenden och aktiviteter. Dessutom har projektet producerat en broschyr riktad direkt till besökaren.
När kineserna väl kommer till Sverige vill de stanna ganska länge.