Det var ett par tunga namn inom flyget som var på plats på Stadshotellet i Skellefteå på onsdagen. Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå och ordförande i branschorganisationen Svenskt Flyg, liksom dess generalsekreterare Anna Wilson mötte vid ett seminarium ett antal lokala representanter som flygplatschefen Robert Lindberg, flygplatsbolagets styrelseordförande Bert Öhlund och Peter Forssell, vd för handelskammaren, tillika ordförande i alla fem flygråden i Västerbotten, samt många andra aktörer beroende av flyget.
”Är kollektivtrafik”
Niklas Nordström var starkt kritisk och direkt orolig för turistnäringen.
Han hade också samtalat med ett litet företag med gruvkopplingar i Luleå som skulle få ökade reskostnader på 100 000 kronor per år.
– Tåg är inget alternativ här uppe. De måste förstå att flyg är kollektivtrafik i norra Sverige.
Den organisation Nordström leder anser också att skatten saknar klimateffekt, att den kommer att leda till mer bil- och busstrafik och att utredningen inte innehåller incitament för flygföretagen att effektivisera transporterna och minska de klimatpåverkande utsläppen.
”Jobb går förlorade”
– Inför skatten kommer vi, bortsett från England, att ha Europas högsta, kanske världens högsta flygskatt, sa Anna Wilson, som också betonade att en analys visar att antalet passagerare kan minska med upp till 1,2 miljoner personer, att 7000 jobb kan gå förlorade och att BNP minskningen bara under första året kan bli fyra miljarder kronor, utöver att flygplatser riskerar att stängas och flera linjer att läggas ned.
Just nu pågår ett intensivt lobbyarbete för att stoppa flygskatten. Den 1 mars ska remissvaren vara inne och under april håller socialdemokraterna sin kongress där frågan säkert kommer upp på bordet.
Den nya lagen ska enligt förslaget börja gälla den 1 januari 2018