Under de närmaste tre åren ska projektet Stolpe in för Stad och Land bygga 25 nya laddstolpar för elfordon i Norr- och Västerbotten.
Skellefteå kommun är partner i projektet som har en budget på 24,4 miljoner kronor och som koordineras av organisationen Biofuel Region.
– Vi är väldigt glada över de projektmedel som har beviljats, vilket ger oss möjligheten att ta det första steget mot eldrift i stadstrafiken. Morgondagens kollektivtrafik kommer, framförallt i stadsnära miljö, att drivas av el. Eldriften är miljösmart, förutsatt att man köper grön el, men det finns också andra fördelar i form av låga driftskostnader och nära nog helt tystgående bussar, säger Andreas Olofsson, vd på Skelleftebuss i ett pressmeddelande.
David Lidström, chef internationella enheten på Skellefteå kommun konstaterar att fler personbilsladdare också är på gång via ett annat projekt som Skellefteå Kraft driver.
– Totalt sett kommer vi de närmaste åren att se ordentligt utökade möjligheter att använda eldrivna fordon i Skellefteå, berättar han.
Totalt ska det byggas 5 snabbladdare, 16 semisnabba laddare, 2 normalladdare och 2 bussladdare i Norrbotten och Västerbotten. Flera av stationerna kommer att förses med solceller.Syftet med projektet är att underlätta att resa med elbil i hela norra Sverige.
– Det här är ett genombrott för elbilsutvecklingen i norra Sverige. Nu blir det tätare avstånd mellan laddstolparna och vi ser fram emot att fler privatpersoner och företag som reser lokalt kan köra elbil, säger Anna Säfvestad Albinsson, projektledare på BioFuel Region.