Sprillans ny leksaksaffär öppnar i Burträsk – och det är bara början

Om några dagar slås portarna upp till den nya leksaksbutiken i Burträsk. Det är bara början på något ännu större. ”Vi kallar den för vår pilotbutik”, säger Joakim Gustafsson, vd.

Mer att köra med. De börjar med en butik i Burträsk. Men visionen är större än så, berättar Joakim Gustafsson, vd för Lekfarmen. Foto: Leif Andersson.

Mer att köra med. De börjar med en butik i Burträsk. Men visionen är större än så, berättar Joakim Gustafsson, vd för Lekfarmen. Foto: Leif Andersson.

Foto: Foto: Leif Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-09 19:00

Det är det tredje företaget som Joakim Gustafsson drar igång. Tillsammans med sin bror Daniel Gustafsson har han tidigare drivit ett event- och arrangemangsföretag. De startade även upp Leos lekland i Skellefteå 2008 och sålde det 2011.

På Kyrkogatan

Nu är det dags för något nytt och nu får även lillebrorsan Nicklas Gustafsson vara med samt Patrik Pallatzius Johansson, en kompis till Joakim.

Konceptet kallas Lekfarmen och i lokalen på Kyrkogatan har de gott om plats för sin butik och det som egentligen är huvudpoängen – ett stort lager för webbshopen.

– Det är därför som vi börjar i Burträsk. Här betalar vi knappt någonting i hyra. Vi tror att 80 procent av vår försäljning ska komma från webbshopen och 20 procent från butiken, säger Joakim Gustafsson.

Restaurang också

De har köpt in ett lager med leksaker för cirka en miljon kronor. Målet är att ligga på ett varulager värt två miljoner vid nästa årsskifte.

– Allt vi tjänar in kommer att gå till att fylla upp lagret med nya produkter och spara inför den andra etableringen.

Visionen är att starta en till leksaksaffär i centrala Skellefteå. Där ska det finnas en mindre lekyta för barn upp till cirka fem år.

– Och så ska det vara en restaurang för barnfamiljer, där de kan köra in med barnvagnen, äta och låta barnen ”rasta av sig” under tiden, säger Joakim Gustafsson och ler.

De behöver en cirka 700 kvadratmeter stor lokal och har lagt ut krokar hos olika fastighetsbolag.

– Inom ett år hoppas jag att vi vet var och hur det blir.

Vilka blir era konkurrenter?

– När det gäller webbshopen blir det ju alla som säljer leksaker, nätet är ju öppet för alla.

Hur stor blir lekytan i stan – kan det konkurrera med Leos lekland?

– Vi vill inte konkurrera med Leos eftersom vi varit med och startat upp det. Det är därför vi också begränsar oss till en mindre lekyta för barn upp till cirka fem år. Dessutom blir det förhoppningsvis så att om du handlar mat så ingår det att få leka.

Hur känns det nu inför uppstarten i Burträsk?

– Det känns för bra. Det är det som är lite oroväckande. Men jag bedömer att vi har koll på läget, säger Joakim Gustafsson.

Allt vi tjänar in kommer att gå till att fylla upp lagret och spara inför den andra etableringen.

undefined
Kassan. Här ska Joakim Gustafssons mamma Ulla stå. Foto: Leif Andersson.
undefined
Varulager. Till att börja med har delägarna köpt upp ett varulager för cirka en miljon kronor. Foto: Leif Andersson.
undefined
Mer att köra med. De börjar med en butik i Burträsk. Men visionen är större än så, berättar Joakim Gustafsson, vd för Lekfarmen. Foto: Leif Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!