Sportup North, som tidigare gick under namnet Sportregion Västerbotten, är en katalysator för företagen i länet som befinner sig inom sportnäringen oavsett om de producerar eller levererar tjänster. Det kan handla om allt från företag som gör sportutrustning till gymverksamhet. Projektet har tre inriktningar: nätverk, affärsutveckling och kommunikation för att visa att branschen i sig är en näring.
– Vi är en resurs som bland annat ska koppla ihop befintliga nätverk med varandra, Entreprenörer och företagare kan bland annat få hjälp med finansiering, affärsrådgivning, utveckling och att hitta rätt kontakter. Till oss kan företag komma i vilket skede som helst. För oss handlar det om att kunna se att vår insats skapar nya produkter, tjänster, internationalisering eller arbetstillfällen. Vi tycker också att det är viktigt att fånga upp både kvinnliga och manliga företagare. Jämställdhetsfrågan är central, säger projektledaren Emma Pantze.
”Får input”
Projektet jobbar för att hjälpa företagen att utvecklas och växa genom att nå nya affärer och utveckla nya produkter och tjänster.
– Sammanför man näringsliv, kommun, vetenskap och idrottsföreningar så uppkommer det nya saker och idéer, säger Pantze.
Sedan starten har det arrangerats två nätverksträffar, varav en i Skellefteå samt ett morgonmöte med tema sportnäring.
– Nya i branschen behöver givetvis stöttning, men vi behöver också input av det nya, säger Per Lindfors, Daco.
Utrustning
Daco är ett företag som de flesta Skelleftebor egentligen borde känna till. Det har nämligen levererat sargar till åtta av dagens fjorton SHL-arenor
Norran Affärsliv följer projektledaren Emma Pantze på ett besök till Ersmark där Daco håller till. Daco har fler ben att stå på. Sarger till ishockey, innebandy och annat väger tungt. Bolaget har också marina produkter som bryggor och bommar, samt byggprodukter.
– Det handlar inte bara om sarg utan också om saker som hör till som bås, matta och annat, berättar Per Lindfors.
Daco ser också om en produkt kan användas till andra idrotter, antingen som den är eller lätt ändrad. Ett sådant exempel är de spelarbås för fotboll som de tillverkar.
– Det används nu även som domarkur vid skidskytte, säger Lindfors.
Högsäsong
Just nu har Daco högsäsong. Under perioden april till och med augusti tillverkas de flesta sargerna och Lindfors konstaterar att bolaget nu slår i taket produktionsmässigt.
Daco och diskuterat med Sportup North om hur de skulle kunna jobba ihop.
– Vi har pratat om att hjälpa dem att utveckla den norska marknaden. Vi kan bistå deras satsning och vara behjälplig vid att ta vissa kostnader, berättar Pantze.
Sportup North siktar på att kunna bjuda in till två möten per termin framöver.
– Vi vill då tillföra inspiration till företagen säger Emma.
Nästa möte hålls den 8 juni i Skellefteå med tema produktutveckling.