I helgen genomfördes ett hackathon, Arctic Challenge, på The Great Northern i Skellefteå som fokuserade mot förstärkt verklighet. Det vinnande förslaget var ett interaktivt spel för att upptäcka Skellefteå.
Sju team arbetade intensivt och engagerat under helgen. Till slut fick juryn fram en första- och en andrapristagare.
Förstapristagarna lag "Skellefteåll" bestod av Olga Rybnytska, Felipe Leon, Victor Araujo, Atefeh Maleki, och Chandara Chea som tagit fram ett interaktivt spel för att upptäcka Skellefteå. Ett spel som kan användas av barn, turister och invandrare. Man tar en bild av en byggnad eller ett objekt i stan. Appen känner igen objektet och berättar vad det är på det valda språket och man kan också få poäng genom att samla på objekt.
Andrapristagarna "Team AD-HOC" bestod av James Zhou, Greger Burman, Christoffer Lundberg, Mattias Svedjevik och Simon Larsson. Deras app Sortly underlättar sopsortering genom man genom att läsa QR-koder på sopkärlen på sin mobil och få upp bilder och text om vad som ska stoppas i kärlet på sitt valda språk. Vidare kan man läsa streckkoder på förpackningar och därigenom få veta hur den ska sorteras, eller att man måste ta den till miljöstationen.
Initiativet til ARctic Challenge togs gemensamt av Skelleftea Digital Alliance och SenseSmartRegion-projektet. Sedan anslöt sig även Skellefteå Science City, Techfugees, DF Skellefteå och projektet Smart Tillväxt som medarrangörer.