Små chanser få rätt om potthål

Ett hål i vägen kan också ge hål i plånboken. Har du också drabbats?

Arkivbild: Scanpix

Arkivbild: Scanpix

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-06 10:22

Vårtider är lika med potthålstider ute på Sveriges vägar. Dålig dränering gör att vatten samlas i hålen som växer i takt med att bilarna kör över och vägmaterial följer med när vattnet stänker upp. En spricka eller ett hål kan växa snabbt och framförallt – ge rejäla skador på däck, fälgar eller fjädringssystem.

För den som drabbas kan det hela bli en kostsam affär. Chanserna att få ut ersättning från väghållaren är inte omöjliga men små.

– I sådana här frågor är de väldigt små. Det handlar om hur duktig du är på att lägga fram din sak, säger Mikael Högskoog, pressansvarig vid Motormännens Riksförbund.

Motormännen får med jämna mellanrum samtal från medlemmar som har frågor kring skadeersättning.

– Bevisbördan ligger på dig. Har väghållaren känt till problemet och inte informerat på rimligt sätt så ökar chanserna, säger Högskoog.

I övrigt handlar det om uppmärksam körning och att trösta sig med att vintern nu varit betydligt mildare än föregående.

– Då hade vi extremt mycket potthål, säger Mikael Högskoog.

Har du drabbats av potthål och inte fått ersättning? Kommentera här nedan eller mejla till Norran på redaktion@norran.se

undefined
Arkivbild: Scanpix

Fakta: Så gör du om du drabbas 

Bilägaren kan ha rätt till ersättning om skadan beror på bristande vägunderhåll.

I första hand ska du vända dig till väghållaren med ersättningsanspråk.

Om det inte ger resultat går det att vända sig till tingsrätten och stämma väghållaren. Då måste bilisten kunna bevisa att skadan vållats av väghållaren genom oaktsamhet och försumlighet.

Faktorer som kan vägas in är hur länge skadan funnits, om väghållaren känt till bristerna och vidtagit rimliga åtgärder.

Dokumentera skador på bilen och förhållanden på skadeplatsen om det var otillräckligt skyltat.

Ta också namn och kontaktuppgifter på eventuella vittnen.

Källa: Motormännens Riksförbund (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!