Fumex, med ett huvudkontor på Hammarängen i Skellefteå, är ett företag som kan visa upp en stadig tillväxt under de senaste 20 åren. Tillväxttakten har legat på nästan 10 procent per år i snitt och i reella tal har företaget gått från 17 Mkr till 100 Mkr under perioden. Omsättningsökningen har i stort varit organisk.
– Liksom många företag gjorde vi en dipp under finanskrisen 2008, men det tog oss bara ett år att komma igen. Vi såg konkurrenter som dippade och som aldrig återkom, säger Anders Hedlund, vd.
– Vi har redovisat positiva resultat alla 20 åren, berättar ekonomichefen Monika Lindh.
– Det har gjort att vi fått råd med våra satsningar, fortsätter Hedlund.
Utvecklar produkter
Fumex är experter på att evakuera luftburna föroreningar i mekanisk industri och laboratorium, samt ta hand om bilavgaser. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer sina produkter.
– Vi har en mycket stark kundbas i dag i Sverige. På export har vi ungefär 100 kunder, berättar Lars Johansson chef för svensk försäljning.
Företaget har en tydlig filosofi. Det ska utveckla produkter med ett tydligt designtänk och ha ett eget produktsortiment med egna varumärken, men inte bygga anläggningar och hålla på med helhetslösningar.
Mycket export
I dag har Fumex 33 tjänster i Skellefteå och nästan 50 tjänster i koncernen då de anställda i Fumex dotterbolag i USA, Tyskland och Kina räknas in.
Sverige är den enskilt största marknaden och Fumex stabila hemmamarknad. Utan att lyckas på hemmamarknaden bör man inte satsa på export. För 10 år sedan var svensk- och exportmarknaden lika stora, men nu expanderar Fumex av naturliga skäl mer på exportmarknaden, då den svenska marknaden inte kan växa hur mycket som helst. Av exporten går 55 procent till Europa, 25 procent till USA och 20 procent till Asien, Mellanöstern och övriga länder.
– Har vi svängningar hos en del kunder kompenseras vi av andra, säger Anders Hedlund.
Fumexkulturen
De anställda pratar om att det finns en viss kultur på Fumex. Många har jobbat på företaget relativt länge.
– Att vi har en hög servicegrad till våra kunder är helt avgörande för oss. Vi brukar säga beställning vecka ett och leverans senast vecka två, säger Hedlund.
– Men det handlar inte bara om att svara i telefon utan teknisk support, leverera offerter i tid och annat, fortsätter Stefan Johansson, chef för internationell försäljning.
– Att man får återkommande kunder beror på att man byggt upp ett förtroende hos dem, summerar Hedlund.
Mot 200 miljoner
När en koncern har passerat 100 miljoner kronor i omsättning börjar självfallet 200 miljoner att hägra.
– Håller vi den här tillväxten om 15 procent per år är vi där på fem år. Vi måste dit, men att vi gör det redan om fem år är naivt att tro, säger Hedlund.
– Vi tror på fortsatt årlig tillväxt med Skellefteå som bas och lokalt ägande.
Fortsättningen ser lovande ut. Fumex ser inget tecken på en vikande trend utan antalet offertförfrågningar växer.
– Vi är i en högkonjunktur. Det gäller bara att fortsätta att leverera, säger Anders Hedlund.