Skellefteföretaget fortsätter att växa

Trots att badsäsongen i mångt och mycket är över lanserar nu Skellefteföretaget sitt senaste varumärke, Norrtunnan.

Unik badtunna. Skaparna hoppas att Norrtunnan ska slå sig in på marknaden.

Unik badtunna. Skaparna hoppas att Norrtunnan ska slå sig in på marknaden.

Foto: Unik badtunna. Skaparna hoppas att Norrtunnan ska slå sig in på marknaden.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-09-23 11:00

Tanken på att skapa en unik badtunna har funnits i bakhuvudet länge hos grundarna Fredrik Johansson och Johan Fahlgren. Efter ett par år på bordet är produkten nu verklighet.

– Vi har valt att arbeta med valfrihet. Vi erbjuder olika färger ut- och invändigt på våra badtunnor så de passar in i varje hem, vilket är unikt på marknaden. Sen har vi en extra hög sarg, det för att kunna skydda badgästerna från kalla vindar under vinterhalvåret, säger Johan Fahlgren, en av grundarna till Purplefox.

Fokus på det lokala

Likt tidigare projekt ligger stor fokus på att hålla så mycket av verksamheten som möjligt i Skellefteå.

– Det finns egentligen två anledningar till att det blivit så stark fokus på det lokala. Den ena faktorn är att det finns extremt kompetenta människor som uppfyller våra behov. Sen måste man ju medge att man är lite av en lokalpatriot och tycker att det är kul när det går bra för bygden, säger Johan.

Försäljningen av Norrtunnan tog vid under förra veckan och än går processen långsamt.

– Den bästa säljperioden för badtunnor är egentligen mellan vår och höst, just nu försöker vi bara etablera oss.

Hoppas skapa jobb

Förhoppningen är att utöka produktionen och på så vis skapa fler jobb i flera led.

– Går det enligt våra kalkyler kommer vi behöva anställa en till säljare på Purplefox, plastgjuteriet räknar även de med ytterligare en tjänst. Sen är det en rad underleverantörer som kommer behöva fler timmar, berättar Johan.

Tanken är att kunna sälja ett par hundra badtunnor per år, men så här i början är målet inte lika högt satt.

– Just nu handlar det bara om att skapa ett namn och ett förtroende för vårt varumärke. Med Printasquare tog det runt ett år, så vi räknat med något liknande även nu, säger Johan Fahlgren

Enkla tjänster

Stort fokus för Johan och Fredrik ligger på att skapa enkla och användarvänliga tjänster.

– Printasquare är en väldigt enkel tjänst, vi ville uppnå samma sak med Norrtunnan och jag tycker vi har lyckats, en enkel tjänst med produkter av bra kvalitet, säger Johan.

undefined
Unik badtunna. Skaparna hoppas att Norrtunnan ska slå sig in på marknaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!