Uppdraget kommer fungera som stöd till projektet Digitala Västerbotten inom området digital kompetens.
Det hela handlar om att hjälpa projektet att utbilda politiker och tjänstepersoner i digitaliseringens påverkan på offentlig sektor, samt bidra till att skapa förståelse för förändringar som kommer bli nödvändiga för att klara av det framtida välfärdsuppdraget.
– För oss är digitalisering av offentlig verksamhet en enormt viktig del av den förändring vi vill hjälpa till att åstadkomma i samhället, vid sida om att hjälpa Västerbottens näringsliv, säger Kalle Jegers, som är ansvarig för designmetodik på Hello Future i ett pressmeddelande.
Uppdraget innebär också att utbilda och coacha tjänstepersoner i tjänstedesignmetodik som ett led i att öka kunskap och förståelse för varför kundcentrerad utveckling är viktigt vid framtagning av digitala tjänster.
– Att utveckla kundcenterade tjänster innebär att man i ett utvecklingsprojekt från allra första stund försöker förstå slutkundens, eller medborgarens perspektiv, för att på så vis skapa tjänster som möter verkliga behov och är utformade utifrån befintliga beteenden, berättar Kalle Jegers.