Fritz Olsson har verksamhet i Luleå, Kalix och Boden och omsätter runt 26 miljoner kronor med 16 anställda. Jan-Olov Marklund var först vd i bolaget från 1985, men blev sedan ägare av det från 1999.
– Jag har kommit till ett vägskäl, berättar Jan-Olov Marklund för Norran och pekar på att han i fjol fyllde 70.
– Peder och jag har samarbetat under åren och vi har haft god kontakt med varandra, säger han vidare.
Bara Peder
Peder Westberg har tydligt signalerat intresse om Fritz Olsson skulle bli till salu.
– Peder har sagt åt mig: om och när du ska sälja – säg till så får jag vara med. Då det blev aktuellt vände jag mig bara till honom. Jag säljer för att det ska leva vidare, Peder är en god arvinge eller vad man nu ska kalla det, berättar Jan-Olov.
Duon har känt varandra sedan 2003 och haft en löpande dialog.
Synergier
Plötsligt kommer Peder Westberg att driva en guldsmedskoncern med över 30 miljoner i omsättning och runt 20 anställda.
– Det är bra butikschefer på Fritz Olsson som är vana att ta egna beslut. Jag kommer att självfallet att åka upp varje vecka, även om det går att komplettera med Skype-möten. Det blir lite mindre tid i Skellefteå.
Peder ser en styrka i att bli fler butiker.
– Handeln är vid ett vägskäl. Är du för liten kan du få tufft att hänga med. I och med att jag omsätter så mycket i butikerna kan jag sätta viss press på leverantörerna. Dessutom får jag också andra synergieffekter.
Jag säljer för att det ska leva vidare.Jan-Olov Marklund, tidigare ägare av Fritz Olsson.