Skellefteåföretag nominerat som Årets Nyhetsrum

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-18 13:00

Skellefteåföretaget Delete och Region Västerbotten är två av de nominerade i tävlingen Årets Nyhetsrum 2015 som arrangeras av nyhetsportalen Mynewsdesk.

– Vi  är oerhört stolta över nomineringen. Det här är en bekräftelse på att vi är på helt rätt väg när det gäller vår kommunikation. Det har hänt mycket på Delete under 2015, det ställer krav på hur man syns och hörs. Nu har vi bevis på att vi har gjort något bra, säger My Lind, marknadschef på Delete.

Delete är nominerade i kategorin Bygg & Fastighet och Region Västerbotten i kategorin Offentlig sektor & ideella organisationer. Andra företag från Västerbotten som är nominerade är Trejon från Vännäsby och Umeå Energi som båda slåss om titeln i kategorin Industri & Energi.

I nomineringsarbetet har Mynewsdesk synat hur företag och organisationer valt att arbeta med sina nyhetsrum på Mynewsdesk. Juryn har bland annat tittat på hur de olika funktionerna i nyhetsrummet utnyttjats, allt från relaterat material till användandet av sociala medier och bild/video samt vilka som helt enkelt lyckats bäst med att nå ut.

Förutom de tio olika branschkategorier finns det även i år en kategori för de allra bästa – Best of the best. De nominerade i den kategorin har någon gång tidigare vunnit Årets Nyhetsrum och håller en sådan hög nivå att Mynewsdesk valt att ge dem en helt egen kategori. Vinnarnas kommer att presenteras den 28 januari. – Vi är väldigt stolta över att ha blivit nominerade, säger Thomas Hartman, kommunikationschef vid Region Västerbotten. Bara att vi överhuvudtaget är nominerade bland ett stort antal organisationer och myndigheter är ett gott kvitto för vår kommunikation. Det är roligt att Region Västerbottens prioritering på att vara öppna med vad vi gör och kommunicera mycket ger resultat, menar han.

Region Västerbotten jobbar aktivt med att berätta om händelser i länet. Deras webbplats fungerar som en nyhetsportal där besökaren utöver fakta om verksamheter och projekt även finner pressmeddelanden, debatter, krönikor, webbTV, fotografier och mycket mer.

– Det är därför vi byggt om vår webb från en mer traditionell myndighetswebb till mer av tidningslogik med mycket bilder och rörlig film. Bara förra året genererade våra filmer om allt från buller i samhället till bättre situation för våra äldre 41 105 visningar på YouTube vilket betyder 182 094 minuter visad film. Vår webb har haft 102 000 besökare under 2015, säger Thomas Hartman.

– Region Västerbotten gör webbintervjuer, skickar nyhetsbrev och hundratals pressmeddelanden. Vi bjuder gärna in journalister att hänga med oss till arrangemang som Västerbotten i Almedalen och Västerbotten på Grand Hôtel. Vi gör det för att vara transparenta, för att öka kunskapen om vad vi gör och för att öka möjligheterna till inspel från allmänheten, avslutar Thomas Hartman.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!